ВР ухвалила постанову про підтримку ОПК під час війни, що скасовує висновок Держаудитслужби щодо військових закупівель

Київ. 21 вересня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Верховна Рада ухвалила постанову про підтримку оборонно-промислового комплексу України (ОПК) в умовах воєнного стану, якою фактично скасувала висновок Державної аудиторської служби України (ДАСУ) щодо військових закупівель.

Ухвалення відповідного проєкту постанови №10071 підтримали 306 народних депутатів на пленарному засіданні в четвер, повідомив член фракції “Голос” Ярослав Железняк у своєму телеграм-каналі.

Кабінету Міністрів України доручено гарантувати виконавцям державних контрактів з оборонних закупівель компенсацію всіх економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних із їх виконанням, а також суми прибутку у складі ціни товарів, робіт і послуг оборонного призначення.

При цьому рівень прибутку у складі вартості таких держконтрактів пропонується визначати рішеннями уряду, чинними станом на 24 лютого 2022 року.

Водночас передбачено, що рівень прибутку у складі вартості на виготовлення та постачання безпілотних систем (безпілотних авіаційних комплексів, безпілотних літальних апаратів, безпілотних наземних (роботизованих) комплексів, безпілотних водних (плаваючих) комплексів) вітчизняних виконавців визначатиметься окремими рішеннями Кабінету Міністрів України.

Як зазначається в пояснювальній записці, відповідно до закону “Про внесення змін до закону України “Про публічні закупівлі” та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану”, Верховна Рада делегувала Кабміну повноваження визначати особливості здійснення оборонних закупівель у період воєнного стану. Таке рішення зумовлене необхідністю спростити їх правове регулювання з метою прискорення їх здійснення, а також необхідністю швидкого реагування на зміни у безпековому середовищі.

Водночас, зазначають нардепи, окремі підзаконні нормативно-правові акти, ухвалені Кабміном, не лише не спростили правове регулювання оборонних закупівель під час воєнного стану, а й ускладнили правозастосування чинних норм і порядків. Так, норми урядової постанови “Деякі питання здійснення оплати товарів, робіт, послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони в умовах воєнного стану” від 20 березня 2022 р. №335 були виписані з порушенням вимог щодо правової визначеності як елемента верховенства права (стаття 8 Конституції).

Це стосується положення пункту постанови №335, який встановлює, що на період воєнного стану ціна на постачання товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки та оборони України визначається на підставі калькуляції витрат, сформованої виконавцем державного контракту (договору). В результаті склалася ситуація, коли різні відомства тлумачать зазначену норму по-різному.

За наявною у Верховній Раді інформацією, Міністерство оборони, Міністерство економіки та Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості дотримуються правової позиції, згідно з якою постановою №335 не скасовувалася можливість урахування прибутку у складі ціни на постачання, а лише спрощено підставу визначення ціни під час здійснення оборонних закупівель, а саме: замість складання розрахунково-калькуляційних матеріалів та узгодження їх із замовником передбачено надання замовникові калькуляції витрат, сформованої виконавцем державного договору (контракту).

Однак Державна аудиторська служба України вважає, що нормами постанови №335 обмежено можливість включення прибутку виконавця оборонного замовлення до складу ціни на постачання під час дії правового режиму воєнного стану. Правову позицію Держаудитслужби відображено в документах ревізій окремих питань фінансово-господарської діяльності Міноборони та військових формувань за період з 1 січня 2022 року по 13 грудня 2022 року.

Згідно з висновками констатуючої частини акта Держаудитслужби від 27 березня 2023 року №000800-21/5т ревізії Міністерства оборони України за 2022 рік, що зазначені в листі №000800-14/5639-2023 від 18 травня 2023 року, суб’єктами господарювання виконавцями державних контрактів з оборонних закупівель “завдано збитків державному бюджету в сумі 2 441 666,72 тис. грн”, шляхом включення сум прибутку, визначених Порядком здійснення оборонних закупівель, затвердженого постановою КМУ від 3 березня 2021 року №363.

Водночас, згідно з листом Міноборони від 5 червня 2023 року №220/6339, матеріали ревізії передані Держаудитслужбою правоохоронним органам і долучені до двох кримінальних проваджень. Також було зареєстровано ще 17 додаткових кримінальних проваджень.

У парламенті наголошують, що постанова №335 визнана такою, що втратила чинність, але її помилкове тлумачення покладено в основу актів ревізії Держаудитслужбою державних замовників у сфері оборони у відповідні періоди, тому наслідки відповідного правозастосування потребують додаткового врегулювання із дотриманням національних інтересів та економічної безпеки оборонно-промислового комплексу держави як невід’ємної складової сектору безпеки та оборони.