УЗА вимагає призупинення ініціатив ВР щодо "суперечливого оподаткування експорту зерна"

Київ. 23 листопада. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Українська зернова асоціація (УЗА) закликала Верховну Раду та Кабінет Міністрів не вносити суперечливих законодавчих ініціатив щодо оподаткування експорту зернових і олійних культур, які можуть призвести до зупинення експорту, повідомила пресслужба УЗА.

“Ухвалення законопроєктів №10168-2 та №10169-2 без консультацій і залучення бізнес-асоціацій приведе до запровадження невиконуваних і незастосовних правил і паралічу на ринку зерна та повної зупинки експорту з України”, – стверджують в УЗА.

У галузевій асоціації розкритикували ініціативу народних депутатів, які пропонують реєструвати податкову накладну до моменту фізичного експорту зерна з території України.

“Податкове законодавство передбачає, що реєстрація податкових накладних відбувається у двох випадках: фізичного постачання товару покупцю чи отримання оплати за товар (у нашому випадку йдеться про повну передоплату). Зрозуміло, що про фізичне постачання не йдеться, воно неможливе за запроваджених нових правил. Також жоден імпортер не проводить передоплати за товар, призначений для експорту з України. У цьому випадку експортери можуть опинитися в ситуації, коли вони не можуть ні поставити товар, ні отримати оплати за нього, щоб зареєструвати податкову накладну”, – пояснили в асоціації.

У бізнес-об’єднанні також зазначили, що ініційоване перенесення перевірки податкового кредиту на момент фізичної відправки зерна на експорт дасть змогу податковим органам маніпулювати термінами проведення перевірок або навіть затягувати її. У результаті експортер платитиме за простій суден у порту: збитки становитимуть щонайменше $1,5-2 на тонні й можуть сягнути $50 тис. і більше на добу.

“Ніхто з експортерів не буде ще більше ризикувати в таких умовах. Ба більше, всі ці збитки під час експорту ляжуть на звичайного українського фермера, оскільки ризики будуть закладені в ціну закупівлі зерна в нього. Крім того, надання дискреції податковим і митним органам вирішувати, коли вони можуть дати добро на експорт чи не дати, в стократ підвищує корупційні ризики”, – наголошується у зверненні.

В УЗА вважають нездійсненним намір депутатів установити мінімальні ціни на експортоване зерно, що не мають бути нижчими за середні біржові котирування за попередні 10 днів. В асоціації зазначають, що ця норма закладає механізм постійного зростання мінімальної ціни експорту, і в один прекрасний момент вона може перевищити реальні ціни на світовому ринку.

“Ціни на світовому ринку визначають ціни закупівлі та експортні ціни в Україні, а не навпаки. Україна має мінімальний вплив на формування світової ціни”, – додали в галузевому об’єднанні.

УЗА наголосила, що нещодавно запроваджені урядом нові правила верифікації експорту агропродукції мають бути протестовані на предмет ефективності та не створювати перешкод для критично важливого для держави експорту зерна з України. Учасники ринку сподіваються, що нові правила експорту полегшать роботу виробників, які працюють прозоро й повністю виконують вимоги законодавства щодо повернення валютної виручки від експорту в країну.

УЗА закликала депутатів й уряд не впроваджувати додатково наперед незастосовних і нереальних правил і механізмів для експорту зернових, оскільки це призведе до повної зупинки експорту, а, відповідно, й надходження валютної виручки.

“Ризики втратити чи не єдину галузь, яка ще працює та забезпечує експорт та валюту для країни у війні, доволі високі”, – резюмували в бізнес-об’єднанні.

Як повідомлялося, Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики всупереч проханню УЗА утриматися від ініціювання законопроєктів щодо регулювання ринку зерна схвалив 16 листопада законопроєкти №10168-2 та №10169-2, спрямовані, за словами голови комітету Данила Гетманцева, на боротьбу з “чорним” зерном і неповерненням валютної виручки.

Згідно із законопроєктом №10168-2 пропонується зробити базою оподаткування для вивезення зерна та олійних культур (деяких позицій) їхню договірну (контрактну) вартість за умови, що вона становить не менше ніж середній показник міжнародних біржових котирувань, що склалися на такі товари на кожен 10-й календарний день місяця.

Пропонується також надати платнику право скласти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування за експортними операціями щодо деяких товарів після завершення оформлення митної декларації та вивезенням таких товарів і за наявності інформації з митного органу про таке завершення. Водночас після реєстрації такого розрахунку коригування в Єдиному реєстрі подальше коригування показників накладної не дозволяється.

Згідно з пояснювальною запискою до законопроєкту №10169-2, додатковими підставами для відмови в митному оформленні в разі експорту товарів, щодо яких застосовано режим експортного забезпечення, може бути відсутність факту реєстрації податкової накладної, реквізити якої зазначено в митній декларації, а також якщо з дати реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі минуло 30 днів, або якщо договірна (контрактна) вартість товарів, що експортуються, є нижчою за середній показник міжнародних біржових котирувань, що склалися на товари кожен 10-й календарний день місяця.

Передбачено, що також може бути відмовлено в митному оформленні, якщо фактурна вартість товарів у митній декларації перевищує обсяг постачання, зазначений у відповідній податковій накладній за кожним кодом УКТ ЗЕД, за умови невідповідності коду за УКТ ЗЕД товарів, кількості, податкового номера платника в митній декларації, кількості товарів, зазначених у відповідній податковій накладній, або якщо в митній декларації зазначено номер та дату податкової накладної, реквізити якої вже є в іншій декларації.

Джерело: https://uga.ua/news/uza-gliboko-zanepokoyennya-mozhlivoyu-povnoyu-zupinkoyu-eksportu-zerna-cherez-neprodumani-zakonodavchi-noveli/#undefined