Зеленський вніс до ВР законопроєкт про вдосконалення проходження дипслужби

Київ. 25 грудня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Президент України Володимир Зеленський пропонує Верховній Раді вдосконалити проходження дипломатичної служби.

Відповідний законопроєкт №10370 зареєстровано в парламенті.

Шляхом ухвалення цього документа глава держави пропонує внести зміни до закону “Про дипломатичну службу”, якими, зокрема, визначаються повноваження та функції органів дипломатичної служби щодо просування та захисту національних інтересів і реалізації зовнішньополітичних цілей України в кіберпросторі (кібердипломатія), участі у формуванні, реалізації та моніторингу ефективності результатів державної санкційної політики, передавання дипломатичними каналами офіційної кореспонденції президента України, голови Верховної Ради України, прем’єр-міністра України, постійного допоміжного органу, утвореного президентом України, адресованої органам влади іноземних держав.

Законопроєкт передбачає унормування питання проходження дипломатичної служби військовослужбовцями Збройних сил України (ЗСУ) в апаратах військових аташе та апаратах представників Міністерства оборони України при іноземних дипломатичних установах України.

Президент також пропонує визначити механізм моніторингу органами дипслужби за дотриманням державними органами єдності зовнішньополітичного курсу держави, виконанням міжнародних зобов’язань України.

Згідно з законопроєктом, пропонується унормувати інститут Спеціального представника України для виконання окремих завдань у зовнішньополітичній сфері, конкретизувати порядок виконання органами дипслужби консульських функцій, а також актуалізувати низку питань вступу та проходження дипслужби, зокрема: передбачити обов’язкове проходження особами, які претендують на зайняття посад дипслужби, тестування на наявність аналітичних здібностей і здібностей працювати з інформацією в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Проєкт закону встановлює вимогу щодо стажування працівників дипслужби перед направленням у довгострокове відрядження в порядку, визначеному Міністерством закордонних справ України.

Передбачається можливість переведення посадових осіб дипслужби, направлених у довготермінове відрядження, у зв’язку зі службовою необхідністю в порядку ротації з однієї закордонної дипломатичної установи України в іншу та встановлюється, що в такому разі загальний строк перебування посадової особи дипслужби в довготерміновому відрядженні не може перевищувати 6 років. Водночас залишається актуальною норма закону, згідно з якою строк довготермінового відрядження працівників дипслужби зазвичай становить у державах із нормальними кліматичними умовами та стабільною безпековою ситуацією – до 4 років; у державах із важкими кліматичними умовами або складною безпековою ситуацією – до 3 років.

Законопроєкт також запроваджує підстави дострокового відкликання працівників дипслужби з довгострокового відрядження (із закордонної дипломатичної установи) та умови надання відпусток працівникам дипслужби під час перебування у такому відрядженні.

Водночас пропонується встановити вимогу, згідно з якою дипломатичний ранг надзвичайного і повноважного посла може бути присвоєно особам, дипломатичні посади яких приписані до цього дипломатичного рангу, за умови, що стаж дипломатичної служби таких осіб становить не менше ніж 10 років (зміни до статті 25 закону).

Президент України пропонує також визначити додаткові підстави для припинення дипслужби: непроходження стажування у визначений законодавством строк посадовою особою дипслужби, яка отримала пропозицію про участь у ротації, та/або отримання негативної оцінки за результатами стажування; неприбуття без поважних причин посадовою особою дипломатичної служби в установлений строк після завершення довгострокового відрядження до служби управління персоналом Міністерства закордонних справ України для вирішення питання подальшого проходження дипслужби; оформлення посадовою особою дипслужби під час перебування в довготерміновому відрядженні документів, що засвідчують право на проживання в іноземній державі, інших, ніж ті, що оформлюються працівникам дипслужби для направлення та перебування в довготерміновому відрядженні.

Крім того, пропонується встановити, що направлення посадових осіб дипслужби на роботу в міжнародні організації здійснює виключно Міністерство закордонних справ України. У такому разі період роботи в міжнародній організації зараховується до стажу дипслужби.

Також законопроєкт передбачає, що фінансування та матеріально-технічне забезпечення органів дипслужби може здійснюватися не лише за рахунок коштів державного бюджету України, а і з інших джерел, не заборонених законом. Залучення інших джерел, не заборонених законом, для фінансування органів дипслужби дасть змогу уникнути додаткового навантаження на державний бюджет і покрити нагальні потреби дипслужби в умовах збройної агресії та необхідності скорочення бюджетних видатків.