Коли ОГС нехтують неформальними заходами, вони сильно втрачають у своїх можливостях спілкуватися з аудиторією. Якщо ваша діяльність передбачає залучення, якщо ви хочете впливати на зміну суспільної поведінки, тоді «виходити в люди» – це не додаткова опція, а потреба.
Чому це важливо?
Коли людині потрібна книга, вона йде у книжковий магазин. Коли треба полагодити авто, треба їхати на СТО. Коли потрібно привернути увагу людей до певної проблеми або долучити їх до її вирішення, треба йти туди, де люди є і де вони готові спілкуватися.
В онлайн-комунікаціях це правило засвоєно добре. Кожна організація, яка усвідомлює цінність публічності та потребу говорити, має власну сторінку у соціальних мережах, іноді не одну.
В офлайн-комунікаціях участь ОГС у публічних заходах – теж не новинка. Проте зазвичай вона обмежена участю у форумах та обговореннях, які організовують громадські організації для таких же громадських організацій. І так, це – дуже практичний та важливий елемент комунікацій, але внутрішніх, тобто у межах громадського сектору.
Заходи ОГС для ОГС – це про обмін досвідом, налагодження професійних зв’язків, партнерування, пошук можливостей для свого інституційного розвитку.
Але, коли організація працює з потребою формувати певні культури, змінювати поведінку, розвивати та мобілізувати суспільство, обмежуватися внутрішніми заходами ОГС означає недопрацьовувати зі своєю цільовою аудиторією, а, отже, втрачати у своїй ефективності.
Хочете, щоб про вас дізналися люди? Хочете впливати та бачити зміни, які ви впроваджуєте? Спробуйте взяти участь у неформальному заході для широкої громадськості.
Великі й маленькі культурні заходи добре для цього підходять: вони збирають аудиторію, яка готова бачити, чути та фіксувати нове, бо вона прийшла саме по нові емоції, враження, знання та контакти.
Українські ОГС на сучасних українських фестивалях
З 2018 року на музичному фестивалі Atlas Weekend для представників громадянського суспільства відведена окрема локація – алея соціальних ініціатив. ОГС, які були представлені на локації в різні роки, працюють у сферах освіти, медицини, інклюзії, екології, протидії дезінформації та протидії корупції, впровадження реформ, розвитку громадянського суспільства тощо. Щоб розказати про себе, учасники локації використовують тематичні активності, квести, розіграші та флешмоби.
Цими вихідними, 19-21 липня, Atlas United 2024, зібрав на алеї понад 30 організацій, які проводили майстер-класи, тренінги, ділилися важливим про права українців, громадське життя, інклюзію та тактичну медицину. Партнерами заходу зокрема стали USAID та Pact Ukraine.
Та не Атласом єдиним: у 2019 років низка громадських організацій та громадських ініціатив долучилися до алеї громадських організацій GROWMADA на фестивалях Faine Misto, СХІД-РОК та Khortytsia Freedom.
У 2024 році, під час повномасштабного вторгнення, необхідність «йти в поле» й говорити зі своєю аудиторією зміцнюється. Неформальні заходи для комунікації використовують не тільки ОГС. Державна влада та військові також усвідомлюють необхідність шукати нові неочікувані майданчики, щоб говорити на серйозні теми.
У червні в Києві відбувся фестиваль сучасної попкультури FANCON, до якого долучилися представники Третьої штурмової, БФ «Схід SOS», волонтерська ініціатива «Зубата Лопата», ДСНС та патрульна поліція.
3ОШБр, для якої, як і для всього війська, актуально питання залучення добровольців, знайшли можливості на фестивалі для геймерів говорити про рекрутинг.
«Це – середовище української молоді, ще й геймерів. Можна розповідати, що молодь така-сяка, а можна йти і працювати з ними. І ми обираємо не шлях критикувати», — розповів про мотивацію участі Третьої штурмої на FANCON керівник київського рекрутингового центру 3ОШБр Русинт в інтерв’ю виданню «Лівий берег».
Біля стенда бригади учасники могли спробувати керувати дронами, стріляти з автомата в симуляторі. Представники бригади розповідали про себе, наявні вакансії, та шлях долучення до війська у Третю штурмову.
БФ «Схід SOS» біля свого стенда встановили евакобус, розповідали учасникам про його оснащення, пропонували приміряти засоби індивідуального захисту, з якими працюють евакуаційні команди фонду, навчали накладати турнікети та тампонувати рани.
«Справжньою зіркою заходу став пес Федір, який є частиною евакуаційної команди», — зазначили у «Схід SOS».
«Зубата Лопата», яка збирає кошти для забезпечення українських воїнів малими піхотними лопатами, розмалювала 500 малих піхотних лопат й таким чином зібрала близько 70 тисяч гривень – кошти, за які можна замовити пів партії лопат і забезпечити ними пів тисячі воїнів.
ДСНС хотіли поговорити про мінну небезпеку й зробили це – в розважальному форматі біля справжньої пожежної машини, з касками та бронежилетами.
Поліція показувала свої патрульні автомобілі, встановила симулятор дорожньо-транспортних пригод, вчила найменших відвідувачів фестивалю правилам дорожнього руху на спеціально встановленому перехресті, запропонувала відвідувачам побачити світ крізь «алкоокуляри», які імітують стан сп’яніння, а спеціальний підрозділ ТОР демонстрував відвідувачам своє спорядження.
Третя штурмова, БФ «Схід SOS», «Зубата Лопата» ДСНС та поліція, долучившись до заходу, не просто проінформували про свою діяльність, не лише використали черговий інструмент для досягнення своїх просвітницьких цілей, – вони креативно прокачали свої бренди.
Не хочете відставати від них – шукайте неформальні заходи у своєму місті.
Але, якщо хочете, щоб біля вашого стенда люди стояли в черзі, слід ретельно продумати, як проявити вашу діяльність, відповідно до тематики заходу.
5 порад для ОГС, які хочуть долучитися до тематичних культурних заходів
- Визначте ваш CTA (call to action – заклик до дії) та КРІ (key performance indicator – ключові показники ефективності) саме на період вашої участі у заході. До чого ви закликатимете людей: донатити, підписуватися на вас, ставати волонтерами? Як ви будете оцінювати власну ефективність у досягненні таких цілей: за кількістю зроблених донатів, за новими підписками у соцмережах, за кількістю нових запитів до вашої організації?
- Зробіть акцент на оформленні стенда – він має привертати увагу тих, хто проходить поряд. Подивіться, як це до вас робили інші організації, що вони використовували, щоб виділятися, яким чином пов’язували свій напрям роботи з тематикою івенту, які паралелі проводили. Не цурайтеся переймати досвід інших – навчене око допоможе вигадати щось своє та унікальне.
- Зберіть команду, яка готова говорити простою мовою, щоб доступно розповідати непідготовленій аудиторії про вашу роботу та важливі теми, якими ви опікуєтеся.
- І діти, і дорослі найкраще сприймають інформацію через інтерактив. Отож сплануйте на вашому стенді активності для залучення аудиторії. Наприклад, можна влаштувати майстер-клас, розробити гру, підготувати розіграш. Обирайте той вид інтерактиву, через який можна презентувати саме вашу тему. Підійде усе, що передбачає безпосередню участь відвідувачів заходу.
- Подбайте про додаткові матеріали, які допоможуть пролонгувати знайомство аудиторії з вами і закріпити його. Будьте гнучкими й зважайте на формат заходу та ваші цілі. Наприклад, друковані матеріали «впишуться» у книжковий фестиваль, QR-коди – у музичні або спортивні заходи (де люди не готові брати й носити з собою зайві речі).
Організаціям для впровадження змін потрібна аудиторія. А в ній завжди є ті, хто давно шукав якісні курси з такмеду, оригінальні волонтерські рухи, до яких можна долучитися, якісний ресурс для читання про реформи, організацію, яка збирає речі постраждалим від війни, або організацію, яка вчить сортувати сміття. Тож не нехтуйте можливістю говорити з людьми віч на віч, щоб масштабувати свою діяльність та посилювати власний вплив.