Якісне планування – основа реалізації конкурентних переваг громади та успіху місцевого економічного розвитку.
Найкращі світові, європейські та вітчизняні практики свідчать, що успішний місцевий економічний розвиток (далі – МЕР) досягається завдяки належному плануванню, що знаходить відображення у відповідних рішеннях та документах. Планування є важливою умовою для того, щоб у процесі впровадження запланованого якомога ефективніше використовувалися наявні конкурентні переваги території, природні, земельні і майнові ресурси громади, а також публічні кошти, які є доволі обмеженими. Лише за умови добре продуманого планування МЕР у громаді може досягнути якнайкращого результату.
Варто зауважити, що в процесі планування МЕР громада ставатиме проактивною, більш зацікавленою і цілеспрямованою у досягненні визначених цілей розвитку. Місцева влада, та й сама громада буде краще підготовленою до мінливого середовища, різноманітних викликів, а також орієнтуватиметься в існуючих моделях, трендах і тенденціях розвитку. Це дозволить приймати оптимальні рішення, обирати конкретні заходи і дії, програми та проекти, здійснення яких сприятимуть досягненню стратегічних цілей, поліпшенню місцевої економіки та підвищуватиме якість життя у громаді. Навіть в умовах війни громади можуть і повинні шукати нові можливості для економічного зростання та стабільності, що дозволить їм бути стійкішими у нинішніх непростих умовах та краще підготовленими до періоду післявоєнного відновлення.
У попередні роки планування МЕР відображалось у різних формах та документах. Окремі муніципалітети розробляли стратегії розвитку місцевої економіки, інші ж вносили цілі і завдання економічного характеру у стратегії розвитку громад, програми підтримки МСП чи залучення інвестицій. Найпоширенішою формою було включення питань МЕР до щорічних програм чи планів соціально-економічного розвитку. Проте рівень підприємницького середовища в територіальних громадах, зокрема у сільських і селищних, за винятком окремих, продовжує залишатися низьким. Реформа децентралізації поставила на порядок денний питання формування здатності територіальних громад ефективно розпоряджатися наявними ресурсами, що може надати імпульс для розвитку МСП. Таким чином відкрились нові можливості для розвитку територіальних громад у сфері МЕР. Сільські, селищні міські ради та їхні виконкоми повинні постійно дбати про свою інституційну та фінансову спроможність, щоб бути здатними ефективно планувати і впроваджувати політику МЕР і нести за це відповідальність. Адже фінансова спроможність громад прямо залежить від функціонування на їхній території суб’єктів господарювання, які є основними платниками податків до місцевих бюджетів.
МЕР як складова частина стратегічного планування
З урахуванням змін до Закону України «Про засади державної регіональної політики»[1] (стаття 7 в редакції Закону № 2389-IX від 09.07.2022 року) обов’язковим стає стратегічне планування на місцевому рівні. Отже МЕР варто розглядати як складову стратегічного планування громади. Таким чином стратегії розвитку територіальних громад та плани заходів з реалізації стратегій розвитку територіальних громад дозволяють впорядкувати систему планування розвитку територіальних громад та інтегрувати МЕР у ці документи. При цьому громадам доцільно керуватися методичними рекомендаціями щодо порядку розроблення, затвердження, проведення та оцінювання розвитку громад[2].
Слід зазначити, що ключовим чинником соціального добробуту та покращення якості життя її мешканців є економічний розвиток місцевих територій. Тому домінуючим напрямком у стратегічному плануванні є зосередження уваги, в першу чергу, на МЕР. Для того, щоб розробити дієву стратегію розвитку територіальної громади, необхідно залучити до цих процесів якомога більше зацікавлених сторін, зокрема із підприємницького середовища, громадських об’єднань, молоді тощо. Відкритість процесу та залучення зацікавлених осіб – основна умова формування сприятливих умов для розвитку громади. Вона дозволяє покращити комунікацію й участь різних ключових гравців, сприяє узгодженню різноспрямованих інтересів, допомагає ухваленню обґрунтованих рішень та успішне впровадження, забезпечує підзвітність процесу планування і реалізації.
Практика показує, що економічні питання, як правило, посідають чи найважливіші позиції у всіх частинах структури стратегії розвитку територіальної громади, яка включає:
1) аналітичну частину (збір даних за системою показників, виявлення тенденції та основних проблем розвитку, визначення конкурентних переваг);
2) сценарії розвитку територіальної громади (базуються на прогнозах, побудованих на статистично зафіксованих тенденціях і кількісних показниках, з урахуванням особливостей функціонування тих секторів і сфер економіки, які є найбільш вагомими для цієї території, та тих, що демонструють тенденцію до прискореного зростання);
3) стратегічне бачення розвитку територіальної громади (представляє стислий і узагальнений опис перспективи соціально-економічного (інноваційного, інвестиційного, екологічного, гуманітарного тощо) розвитку територіальної громади і є основою для визначення стратегічних та оперативних цілей);
4) SWOT-аналіз (містить логічні взаємозв’язки між внутрішніми (сильні та слабкі сторони) та зовнішніми (можливості та загрози) факторами, які мають стратегічне значення для розвитку територіальної громади, серед яких ключовими є фактори МЕР);
5) стратегічні, оперативні цілі та завдання розвитку територіальної громади (як правило 2-4 цілей, які відображають потреби заінтересованих сторін та орієнтири розвитку у кількох ключових сферах. При цьому не менше однієї стратегічної цілі передбачають для розвитку пріоритетних видів економічної діяльності з урахуванням інноваційної складової та з метою підвищення рівня конкурентоспроможності територіальної громади, ефективного використання її внутрішнього потенціалу. Оперативні цілі відображають бажані конкретні позитивні результати, які необхідно досягти для реалізації певної стратегічної цілі, а завдання є складовими їх досягнення);
6) проведення моніторингу, оцінювання реалізації стратегії та управління ризиками (включає систему показників (продуктів, результатів та впливу/прогресу, зокрема базове значення (до початку реалізації), проміжне (станом на конкретний період) та цільове (результат реалізації стратегії), які мають характеризувати виконання кожної стратегічної та оперативної цілі (серед них основними є показники МЕР).
План заходів розробляється строком на три роки та наступні чотири роки строку дії стратегії та складається із місцевих програм розвитку, організаційних заходів і проектів місцевого розвитку, відповідно до завдань, основою для яких є стратегічні та оперативні цілі, визначені стратегією.
Таким чином на практиці планування МЕР є кількаступеневим процесом. Наступний етап відводиться розробленню плану заходів з реалізації стратегії місцевого розвитку. Він повинен включати конкретні заходи і дії, орієнтовні обсяги фінансування і їх джерела, систему моніторингу та оцінювання.
Місцеві програми розвитку та проєкти – основні інструменти МЕР, як ключового елемента стратегії територіальної громади
Впровадження передбачає затвердження стратегії, формування бюджету з урахуванням цілей, визначених у стратегії, реалізація місцевих програм розвитку, проектів та заходів, моніторинг досягнення цілей та їх коригування у разі необхідності. Виконання плану заходів, як правило, здійснюється шляхом реалізації однієї чи кількох місцевих програм, які, серед іншого, повинні включати проєкти, визначені для фінансування.
Серед найбільш поширених програм або їх складових, на яких територіальні громади мають зосереджувати свою увагу є розвиток МСП, залучення інвестицій, розвиток людських ресурсів, впровадження ДПП, розвиток туризму, маркетинг і брендинг, інфраструктурні питання, які можуть стосуватися як економічного так і інших секторів життєдіяльності громади.
Наприклад інструментом реалізації відповідної оперативної цілі плану заходів з реалізації стратегії в частині розвитку підприємництва є місцева програма розвитку МСП. Вона здебільшого розробляється на середньостроковий період (один етап реалізації стратегії). Під час розроблення програми необхідно провести аналіз сектора МСП, сформулювати мету та завдання програми в розрізі завдань оперативної цілі з розвитку МСП (з урахуванням завдань відповідної оперативної цілі стратегії), визначити заходи програми, а також систему її моніторингу та оцінювання.
Варто зауважити, що аналіз і оцінка стану розвитку сектора МСП не повинні обмежуватися лише статистичними показниками, а мають містити також інформацію про наявність та ефективність функціонування інфраструктури підтримки суб’єктів МСП та огляд основних проблем розвитку підприємництва у громаді. Для цього доречно провести опитування та фокус-групові дискусії з підприємцями.
Особливу увагу у програмі слід приділити реалізації внутрішнього (прихованого) потенціалу, а обмежені ресурси повинні спрямовуватися на ті сектори місцевої економіки та види діяльності, де громада має або може досягнути найбільших конкурентних переваг, спираючись на наявні сильні сторони та можливості впровадження інноваційних технологій. Застосовування підходу смарт-спеціалізації, у т.ч. з урахуванням стратегії розвитку регіону, повинно бути на порядку денному під час роботи над програмою розвитку МСП.
Структура програми складається з таких елементів:
- характеристика програми;
- аналіз стану розвитку сектору МСП;
- мета та завдання програми;
- заходи програми (організаційно-управлінські, наприклад прийняття НПА та інвестиційні, зокрема інформацію про проєкти, які передбачено реалізувати);
- система моніторингу та оцінювання;
- додатки (за потреби).
Система моніторингу та оцінювання реалізації плану заходів повинна містити перелік індикаторів показників продукту (короткострокові, проміжні результати), результату (середньострокові) та впливу (довгострокові), які характеризують результативність та ефективність заходів та реалізованих проєктів, періодичність проведення моніторингу, перелік джерел даних, а також формат подання результатів. Варто мати на увазі, що МЕР має бути спрямований на досягнення стратегічних цілей, але водночас він повинен демонструвати певний позитивний ефект у короткостроковому періоді.
Вирішальним інструментом реалізації завдань, спрямованих на реалізацію потенціалу громад та їх успішний територіальний розвиток є проєктна діяльність. Вона дозволяє залучувати кошти у пріоритетні напрями МЕР та коригувати поточну діяльність відповідно до стратегічних програмних документів громади. Відмінними ознаками проєктів від інших інструментів МЕР є їхня спрямованість на досягнення конкретної мети, чітко визначені часові, ресурсні (фінансові) та змістовні параметри і обмеження, високий ступінь координації взаємопов’язаних дій.
Таким чином проєктноорієнтоване управління процесами стратегічного розвитку територіальних громад завдяки своїй цілеспрямованості, орієнтації на результат повинно сприяти підвищенню їх ефективності та результативності, посилюючи конкурентний потенціал території та покращуючи добробут та якість життя людей.
10 постулатів, які потрібно пам’ятати у плануванні МЕР
Водночас при плануванні і впровадженні МЕР, розробці програм і проєктів важливо враховувати певні незаперечні істини, що впливають на успішність територіального розвитку, а саме:
- МЕР залежить від рівня розвитку бізнесу територіальної громади.
- Місцева влада не заробляє гроші для громади, а створює умови для розвитку бізнесу, який забезпечує левову частку власних надходжень місцевого бюджету.
- Підприємницька діяльність, робочі місця, самозайнятість забезпечують добробут громади та доходи домогосподарств, мешканців.
- Конкурентоспроможність громади визначається величиною доданої вартості, яку створює бізнес на її території.
- Головними елементами, які формують конкурентоспроможність громади є людський і соціальний капітал, бізнес, з його потенціалом до інвестування та впровадження інновацій, розвинута інфраструктура, ефективна система управління місцевими ресурсами та публічними інвестиціями.
- Сприятливе бізнес середовище, якісні послуги, що надаються місцевою владою, готовність до відкритих, партнерських відносин з бізнесом є головними елементами конкурентних переваг у боротьбі за нові інвестиції і якісні робочі місця.
- Ефективне управління МЕР забезпечується стратегічним та системним підходами. Перший полягає у спрямованості на вирішення питань у довгостроковій перспективі. Другий – у плануванні (в рамках визначеного середньострокового періоду), ресурсному та фінансовому забезпеченні, виконанні запланованого шляхом впровадження програм і проєктів, моніторингу і оцінки результатів, звітності та публічності.
- Основними інструментами МЕР, здатними зміцнити конкурентний потенціал громади є програми місцевого розвитку, зокрема які стосуються підтримки МСП та інвестування, та проєктна діяльність.
- Проєктноорієнтоване управління процесами стратегічного розвитку територіальних громад вимагає постійного професійного вдосконалення фахівців ОМС та посилення інституційної спроможності місцевої влади.
- Відповідальне ставлення до планування розвитку територіальної громади є свідченням патріотизму. Дбаючи про свій розвиток, громади, будучи базовими елементами національної економіки, впливають на зростання суспільного сукупного продукту. Економічне зростання країни відбувається саме на рівні територіальних громад, міст, селищ, сіл. Але без належного планування жодні зусилля МЕР не будуть успішними.
Мал. 1. Стратегічні та оперативні цілі та завдання у сфері МЕР на прикладі Корюківської територіальної громади Чернігівської області[3]
План заходів розробляється строком на три роки та наступні чотири роки строку дії стратегії та складається із місцевих програм розвитку, організаційних заходів і проектів місцевого розвитку, відповідно до завдань, основою для яких є стратегічні та оперативні цілі, визначені стратегією.
Таким чином на практиці планування МЕР є кількаступеневим процесом. Наступний етап відводиться розробленню плану заходів з реалізації стратегії місцевого розвитку. Він повинен включати конкретні заходи і дії, орієнтовні обсяги фінансування і їх джерела, систему моніторингу та оцінювання.
Місцеві програми розвитку та проєкти – основні інструменти МЕР, як ключового елемента стратегії територіальної громади
Впровадження передбачає затвердження стратегії, формування бюджету з урахуванням цілей, визначених у стратегії, реалізація місцевих програм розвитку, проектів та заходів, моніторинг досягнення цілей та їх коригування у разі необхідності. Виконання плану заходів, як правило, здійснюється шляхом реалізації однієї чи кількох місцевих програм, які, серед іншого, повинні включати проєкти, визначені для фінансування.
Серед найбільш поширених програм або їх складових, на яких територіальні громади мають зосереджувати свою увагу є розвиток МСП, залучення інвестицій, розвиток людських ресурсів, впровадження ДПП, розвиток туризму, маркетинг і брендинг, інфраструктурні питання, які можуть стосуватися як економічного так і інших секторів життєдіяльності громади.
Наприклад інструментом реалізації відповідної оперативної цілі плану заходів з реалізації стратегії в частині розвитку підприємництва є місцева програма розвитку МСП. Вона здебільшого розробляється на середньостроковий період (один етап реалізації стратегії). Під час розроблення програми необхідно провести аналіз сектора МСП, сформулювати мету та завдання програми в розрізі завдань оперативної цілі з розвитку МСП (з урахуванням завдань відповідної оперативної цілі стратегії), визначити заходи програми, а також систему її моніторингу та оцінювання.
Варто зауважити, що аналіз і оцінка стану розвитку сектора МСП не повинні обмежуватися лише статистичними показниками, а мають містити також інформацію про наявність та ефективність функціонування інфраструктури підтримки суб’єктів МСП та огляд основних проблем розвитку підприємництва у громаді. Для цього доречно провести опитування та фокус-групові дискусії з підприємцями.
Особливу увагу у програмі слід приділити реалізації внутрішнього (прихованого) потенціалу, а обмежені ресурси повинні спрямовуватися на ті сектори місцевої економіки та види діяльності, де громада має або може досягнути найбільших конкурентних переваг, спираючись на наявні сильні сторони та можливості впровадження інноваційних технологій. Застосовування підходу смарт-спеціалізації, у т.ч. з урахуванням стратегії розвитку регіону, повинно бути на порядку денному під час роботи над програмою розвитку МСП.
Структура програми складається з таких елементів:
- характеристика програми;
- аналіз стану розвитку сектору МСП;
- мета та завдання програми;
- заходи програми (організаційно-управлінські, наприклад прийняття НПА та інвестиційні, зокрема інформацію про проєкти, які передбачено реалізувати);
- система моніторингу та оцінювання;
- додатки (за потреби).
Система моніторингу та оцінювання реалізації плану заходів повинна містити перелік індикаторів показників продукту (короткострокові, проміжні результати), результату (середньострокові) та впливу (довгострокові), які характеризують результативність та ефективність заходів та реалізованих проєктів, періодичність проведення моніторингу, перелік джерел даних, а також формат подання результатів. Варто мати на увазі, що МЕР має бути спрямований на досягнення стратегічних цілей, але водночас він повинен демонструвати певний позитивний ефект у короткостроковому періоді.
Вирішальним інструментом реалізації завдань, спрямованих на реалізацію потенціалу громад та їх успішний територіальний розвиток є проєктна діяльність. Вона дозволяє залучувати кошти у пріоритетні напрями МЕР та коригувати поточну діяльність відповідно до стратегічних програмних документів громади. Відмінними ознаками проєктів від інших інструментів МЕР є їхня спрямованість на досягнення конкретної мети, чітко визначені часові, ресурсні (фінансові) та змістовні параметри і обмеження, високий ступінь координації взаємопов’язаних дій.
Таким чином проєктноорієнтоване управління процесами стратегічного розвитку територіальних громад завдяки своїй цілеспрямованості, орієнтації на результат повинно сприяти підвищенню їх ефективності та результативності, посилюючи конкурентний потенціал території та покращуючи добробут та якість життя людей.
10 постулатів, які потрібно пам’ятати у плануванні МЕР
Водночас при плануванні і впровадженні МЕР, розробці програм і проєктів важливо враховувати певні незаперечні істини, що впливають на успішність територіального розвитку, а саме:
- МЕР залежить від рівня розвитку бізнесу територіальної громади.
- Місцева влада не заробляє гроші для громади, а створює умови для розвитку бізнесу, який забезпечує левову частку власних надходжень місцевого бюджету.
- Підприємницька діяльність, робочі місця, самозайнятість забезпечують добробут громади та доходи домогосподарств, мешканців.
- Конкурентоспроможність громади визначається величиною доданої вартості, яку створює бізнес на її території.
- Головними елементами, які формують конкурентоспроможність громади є людський і соціальний капітал, бізнес, з його потенціалом до інвестування та впровадження інновацій, розвинута інфраструктура, ефективна система управління місцевими ресурсами та публічними інвестиціями.
- Сприятливе бізнес середовище, якісні послуги, що надаються місцевою владою, готовність до відкритих, партнерських відносин з бізнесом є головними елементами конкурентних переваг у боротьбі за нові інвестиції і якісні робочі місця.
- Ефективне управління МЕР забезпечується стратегічним та системним підходами. Перший полягає у спрямованості на вирішення питань у довгостроковій перспективі. Другий – у плануванні (в рамках визначеного середньострокового періоду), ресурсному та фінансовому забезпеченні, виконанні запланованого шляхом впровадження програм і проєктів, моніторингу і оцінки результатів, звітності та публічності.
- Основними інструментами МЕР, здатними зміцнити конкурентний потенціал громади є програми місцевого розвитку, зокрема які стосуються підтримки МСП та інвестування, та проєктна діяльність.
- Проєктноорієнтоване управління процесами стратегічного розвитку територіальних громад вимагає постійного професійного вдосконалення фахівців ОМС та посилення інституційної спроможності місцевої влади.
- Відповідальне ставлення до планування розвитку територіальної громади є свідченням патріотизму. Дбаючи про свій розвиток, громади, будучи базовими елементами національної економіки, впливають на зростання суспільного сукупного продукту. Економічне зростання країни відбувається саме на рівні територіальних громад, міст, селищ, сіл. Але без належного планування жодні зусилля МЕР не будуть успішними.
Цей матеріал створено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках реалізації проєкту «Стійкість та розвиток – методичні рекомендації для територіальної громади», що здійснюється ГО «Інститут громадянського суспільства». Зміст цього матеріалу представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».
[1] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-19#Text
[2] https://www.csi.org.ua/wp-content/uploads/2023/11/metodrekomendaczii%CC%88-strategii%CC%88-tg-praktychnyj-komentar-1.pdf
https://ips.ligazakon.net/document/FN075720
https://mtu.gov.ua/content/strategichne-planuvannya-regionalnogo-rozvitku.html
[3] Підготовлено за результатами аналізу стратегії: https://koryukivka-rada.gov.ua/wp-content/uploads/2021/12/STRATEGIYA-STALOGO-ROZVYTKU.pdf