Київ. 19 вересня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Низка аграрних асоціацій звернулася до президента України з проханням скасувати наказ Одеської обласної військової адміністрації (ОВА) і командувача угруповання військ “Одеса”, що обмежує експорт зерна, а також до Антимонопольного комітету України та Державної регуляторної служби розглянути порушення антиконкурентного законодавства і принципів державної регуляторної політики, повідомила пресслужба Української зернової асоціації (УЗА).
Згідно з повідомленням, ідеться про наказ №19 “Про деякі питання фінансової дисципліни в умовах правового режиму воєнного стану” від 18 серпня 2023 року, який суттєво ускладнює експорт зерна через Одеську область, ухвалений із перевищенням повноважень, порушує Конституцію та суперечить законам України, а також має значні корупційні ризики.
На думку аграрних асоціацій, документ замість боротьби з тіньовими схемами фактично призвів до ускладнення роботи провідних експортерів зерна.
“Наслідки дії наказу вже відчутні на зерновому ринку, зокрема вже зупинені відвантаження зерна через Дунайські порти, флот простоює, а аграрії несуть збитки. Окрім того, цей наказ має і негативні наслідки для бюджету країни та її репутації надійного постачальника продовольства на світовий ринок”, – пояснюють у зверненні.
УЗА повідомила, що раніше зверталася до голови Одеської ОВА з проханням скасувати наказ, однак вона не відреагувала на нього.
За інформацією УЗА, юристи міжнародної юридичної компанії Interlegal на прохання асоціації проаналізували цей наказ, який передбачає додаткові документальні вимоги до експортерів із боку контролюючих органів під час оформлення вантажів у режимі експорту.
Юристи з Interlegal встановили, що такі вимоги не передбачені митним законодавством. Крім того, законодавство не надає військовому командуванню та військовій адміністрації повноваження щодо запровадження нових порядків, термінів митного оформлення вантажів та виконання суб’єктами господарювання податкових зобов’язань. У наказі не визначено, у який спосіб він вплине на створення належних умов стабільної роботи цивільного судноплавства в Чорному морі, забезпечить фінансову дисципліну, облік і звітність.
Згідно з п. 1 наказу суб’єктам госпдіяльності рекомендується надати Одеській митниці (підпорядкованим митним постам) митні декларації типу “РР” за десять календарних днів до дати фактичного навантаження майна (вантажу). На день подання митної декларації типу “РР” усі податкові накладні щодо фактично навантаженого товару мають бути зареєстровані.
Митне та податкове законодавство, нагадали в УЗА, не передбачає таких вимог, а законодавство України жодним чином не пов’язує подання митної декларації із завантаженням товару/вантажу на судно. Податковий Кодекс не передбачає обов’язку платників податків здійснювати реєстрацію податкових накладних до подання періодичної митної декларації під час експорту товару.
Крім того, Податковий кодекс передбачає, що митне оформлення передує створенню податкової накладної, і надає право платнику податків зареєструвати цю податкову накладну щонайменше протягом 15 календарних днів. Отже, положення наказу суперечать Податковому та Митному кодексам України.
Компанія Interlegal також зазначила, наказ не зареєстрований Міністерством юстиції України, тому не є нормативно-правовим актом. Ба більше, згідно зі ст. 92 Конституції України, виключно закони України визначають засади зовнішніх відносин, зовнішньоекономічної діяльності, митної справи. Також виключно закони України встановлюють систему оподаткування, податки і збори.
Є достатні підстави вважати, що спільний наказ №19 “Про деякі питання фінансової дисципліни в умовах правового режиму воєнного стану” не є нормативно-правовим актом, не є складовою частиною податкового та митного законодавства, стверджують в УЗА.
“Наказ діє тільки на території Одеської області, що суттєво обмежує діяльність суб’єктів господарювання, які експортують вантаж через Одеську митницю, при цьому нові правила митного оформлення та виконання податкових зобов’язань не поширюються на суб’єктів господарювання, які використовують інші логістичні шляхи, наприклад через залізничну дорогу та автомобільний транспорт через митні, прикордонні переходи на заході України”, – наголосили аграрні асоціації.
Бізнес-організації переконані, що наказ може спотворювати конкуренцію на галузевому рівні у сфері перевезення в режимі експорту товарів, водночас вносить конкурентні перешкоди в перевезеннях зернових вантажів морським транспортом через порти Одещини та іншими видами транспорту під час перетину державного кордону в Одеській області.
“Спільний наказ №19 “Про деякі питання фінансової дисципліни в умовах правового режиму воєнного стану” та Порядок прийняті за межами повноважень, не відповідають Конституції України та законам України”, – наголосили аграрні асоціації.
Звернення до президента України, Антимонопольного комітету та Державної регуляторної служби підписали Українська зернова асоціація, Всеукраїнський аграрний форум, Аграрний союз України, Всеукраїнська аграрна рада, Українська аграрна конфедерація, Український клуб аграрного бізнесу.