Вільнюс. 28 грудня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА/BNS – Литва, Польща та Єврокомісія досягли домовленості щодо будівництва енергомосту між двома країнами Harmony Link суходолом, уздовж залізничного полотна європейської колії Rail Baltica, а не дном моря, як передбачалося раніше.
“Наразі досягнуто домовленості, що Harmony Link буде прокладено суходолом, а не в морі, поруч із залізничними коліями Rail Baltica”, – повідомив міністр енергетики Литви Дайнюс Крейвіс в інтерв’ю радіостанції Ziniu radijas.
“Відповідна політична декларація вже є”, – наголосив він.
За словами глави Міненерго, це рішення надасть змогу скоротити витрати на встановлення з’єднання приблизно втричі.
“Як відомо, ціна морського проєкту подорожчала майже втричі – до 1,7 млрд євро з неповних 8000 млн, тому ціна була неприйнятною (… …) Було знайдено рішення, що можна прокладати поряд із залізничними коліями, що знову ж таки втричі дешевше, ніж передбачалося, але для того, щоб це можна було зробити, потрібно було оформити цілу низку європейських документів, і це потребувало політичної згоди всіх сторін”, – сказав Крейвіс.
На засіданні Енергетичної ради ЄС у Брюсселі 19 грудня Єврокомісія, Литва, Латвія, Естонія і Польща підписали політичну декларацію про синхронізацію електромереж країн Балтії із Західною Європою до лютого 2025 року. Цей документ також містить зобов’язання щодо прискорення реалізації проєкту Harmony Link.
У підписаній у травні 2020 року угоді литовський і польський оператори систем передавання електроенергії Litgrid і PSE розділили між собою роботи за проєктом: Litgrid відповідала за прокладення високовольтного кабелю постійного струму (HVDC) у Балтійському морі, а PSE – за будівництво перетворювальних станцій у Литві та Польщі.
Harmony Link – найдорожчий і найбільший проєкт із синхронізації електромереж прибалтійських країн із Європою. Високовольтний морський кабель потужністю 700 МВт і завдовжки 330 км мав з’єднати підстанцію “Жарновце” в Поморському воєводстві Польщі з підстанцією “Дарбенай” у Кретингському районі Литви. Початкова вартість проєкту становила 680 млн євро, з яких 493 млн євро – європейська допомога.
Пошук дешевшої альтернативи став актуальним після того, як пропозиції підрядників більш ніж у 2,5 раза перевищили бюджет, і Litgrid і PSE навесні цього року скасували відповідні конкурси. Передбачалося провести переговори з ЄК про додаткове фінансування.
Litgrid восени підтвердила, що можливість заміни підводного кабелю на наземну ЛЕП розглядається. За даними компанії, інфраструктура планованої залізниці Rail Baltica між Польщею і Литвою може бути частково використана для прокладання сухопутної ЛЕП.