Інструменти громадської участі: як мешканці Івано-Франківська, Сум та Тернополя можуть долучатися до управління громадою

В трьох громадах створили реєстри інструментів громадської участі. Йдеться про механізми й платформи, що дозволяють громадянам долучатися до прийняття рішень на місцевому рівні. Адже, часто буває так, що інформація про ці інструменти розкидана по різних ресурсах чи розділах офіційного вебсайту громади, і мешканцям доводиться витрачати багато часу, щоб знайти потрібні відомості.

Щоб вирішити цю проблему, громадська організація «Івано-Франківський регіональний центр» у співпраці з місцевою владою трьох громад (Івано-Франківська, Сумська, тернопільська) в рамках проєкту Ради Європи* створили електронні каталоги інструментів громадської участі, де кожен з них описаний за єдиним шаблоном.

шаблон

Такий підхід дає змогу мешканцям швидко знайти потрібну інформацію та зрозуміти, що це, для чого, як працює, для кого призначений, як його використовувати та через які офлайн чи онлайн-засоби. Це зроблено для того, щоб мешканцям було легше орієнтуватися і брати участь у справах громади.

Шаблон або його приклад інші громади можуть взяти за основу для організації інформації про доступні інструменти громадської участі. Адже, один з викликів низької активності громадян, зокрема у цифровій взаємодії, полягає в тому, що місцева влада часто не надає інструкцій чи пояснень щодо наявних в громаді інструментів. Це ускладнює їх використання для малодосвідчених користувачів і може відштовхувати більш досвідчених через втрати часу на самостійне опрацювання. Саме тому важливо популяризувати результати та потенціал інструментів участі серед мешканців через різні канали. Як мінімум, варто доступною мовою описувати «перемоги», надавати покрокові інструкції для громадян щодо користування інструментами.

В кожній з трьох громад наявні близько 20 інструментів, за допомогою яких громадяни можуть долучатися до розробки й реалізації рішень, що мають вплив на їхнє життя. До переліків включені працюючі в громадах форми взаємодії мешканців з владою, в тому числі й ті, які не є класичними прикладами інструментів громадської участі, наприклад, чат-боти. Втім ці всі інструменти покликані спростити для членів громади їх комунікацію та взаємодію із органами місцевого самоврядування. Використання інструментів громадської участі охоплює підходи та засоби для інформування, консультацій, діалогу та партнерства з громадськістю, щоб заохотити тих, на кого впливає та чи інша ініціатива, зробити свій внесок у прийняття рішень. Ключовою відмінністю є саме «внесок» громадськості (мешканців, бізнесу, громадянського суспільства тощо), що відрізняє ці інструменти від інших комунікаційних стратегій.

Спільними для всіх громад є такі засоби взаємодії з місцевою владою, як звернення, особисті прийоми керівництва, електронні петиції, громадські слухання, бюджет участі та ін.

ІФ

В Івано-Франківську, наприклад, популярністю користуються такі форми взаємодії з муніципальною владою, як електронна приймальня та база даних нормативно-правових актів. Електронна приймальня – це онлайн-платформа, яка дозволяє подавати електронні звернення та запити на інформацію. Особливості:

  • Швидкість подання.
  • Можливість відстеження стану розгляду.
  • Зручність для громадян, які не можуть особисто відвідати міську раду.

База даних (реєстр) нормативно-правових актів надає доступ до нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування Івано-Франківської громади, їхніх проєктів та інших офіційних документів.

Знаною у містян є служба оперативного реагування 15-80 – багатоканальна система для вирішення проблем міста:

  • Працює через сайт, телеграм-бот, фейсбук-групу та телефон.
  • Дозволяє оперативно повідомляти про проблеми благоустрою, житлово-комунального господарства тощо.
  • Забезпечує зворотній зв’язок щодо вирішення проблеми.

Також по Івано-Франківській громаді систематизовано комунікаційні цифрові ресурси міської влади, які включають:

  • Офіційні вебсайти міської ради, її виконавчого комітету, інших виконавчих органів, міського голови.
  • Публічні сторінки/акаунти міської ради, її виконавчого комітету та інших виконавчих органів, міського голови у соціальних мережах (Фейсбук, Інстаграм, TikTok та ін.), YouTube-канали, групи, канали, чати у Telegram, Viber і т.д.
  • Мобільні додатки міської ради, її виконавчого комітету та інших виконавчих органів.

Суми

В Івано-Франківській та Сумській громадах запроваджено громадські обговорення кандидатури старости, які проводяться для залучення мешканців старостинських округів до прийняття рішення щодо призначення старости.

Також у Сумах мешканці можуть оперативно співпрацювати з владою через чат-бот 15-80. За його допомогою мешканці можуть:

  • Оперативно отримувати інформацію про актуальні питання життєзабезпечення громади (про планові та аварійні відключення електроенергії, водо-, тепло- та газопостачання за конкретною визначеною споживачем адресою, їх причини та строки поновлення; про рух комунального транспорту, про контакти комунальних, соціальних служб тощо). Інформування відбувається в автоматичному режимі. 
  • Відправляти заявки про аварійну ситуацію чи іншу невідкладну проблему, наприклад, у будинку (відключення комунікацій), на вулиці (відкритий люк, неприбране сміття, неприбраний сніг, нескошена трава, безпритульні тварини та ін.), у громадському транспорті (неналежний санітарний стан, недотримання графіку руху, неприбрані зупинки тощо), а надалі – контролювати виконання. 
  • Оцінити роботу комунальних служб і підрозділів міської ради від 1 до 5 балів. Результати оцінки відображаються в адміністративній панелі.

Тернопіль

Все більшої популярності у громадах набувають цифрові форми залучення громадськості. Онлайн взаємодія впливає на характер та масштаби участі громадян, сприяючи розширенню кола учасників. Наприклад, у Тернопільській громаді нещодавно запрацював портал мешканця e-ternopil.gov.ua як єдина точка доступу до міських сервісів та цифрових інструментів громадської участі. Зокрема, через портал можна подавати е-звернення, е-запити, брати участь у консультаціях, що ініціюються міською владою, отримувати електронні послуги тощо. Портал поєднаний із мобільним додатком e-Ternopil, яким наразі користується понад 90 тис. містян. Міська влада має намір й надалі розвивати електронні сервіси та розширювати функціонал як порталу, так і мобільного додатку.

Підсумовуючи, надалі інструменти громадської участі, як онлайн, так і офлайн варто систематизувати на офіційних вебсайтах в окремих розділах. До кожного інструмента доцільно створити покрокову інструкцію у вигляді опису, відео чи візуалізації з посиланнями на відповідні нормативно-правові акти і т.д. Такий розділ повинен бути як «one-stop shop» для членів громади, щоб мотивувати та спростити їхню участь у місцевому самоврядуванні. Також важливо збирати та аналізувати зворотній зв’язок від мешканців щодо їх користувацького досвіду, на основі чого приймати відповідні рішення для підвищення ефективності громадсько-владної взаємодії.


*Проєкт реалізується за грантової підтримки проєкту Ради Європи «Зміцнення стійкості демократичних процесів через громадську участь під час війни та в післявоєнний період», що впроваджується Офісом Ради Європи в Україні в рамках ухваленого Плану дій для України «Стійкість, відновлення і відбудова» на 2023-2026 рр.