КОМС — інструмент для зміцнення діалогу між органами державної влади та місцевого самоврядування.
У сучасних умовах важливою складовою успіху реформ є ефективна комунікація між органами місцевого самоврядування (ОМС) та законодавчою владою. Система електронних консультацій КОМС, яка надає можливість територіальним громадам активно впливати на процеси прийняття рішень, є важливим інструментом для зміцнення взаємодії. Щоб дізнатися більше про те, як працює платформа КОМС, її роль у реформуванні місцевого самоврядування та можливості, що відкриваються для громад, ми поговорили з президентом громадської організації «ДЕСПРО» Оксаною Гарнець. У цьому інтерв’ю вона поділилася цікавими аспектами роботи КОМС, зокрема про плани розвитку та те, як платформа змінює підходи до публічних консультацій.
Отже, пані Оксано, шо таке КОМС і чому це важливо для органів місцевого самоврядування?
Назва системи КОМС розшифровується як «консультації з органами місцевого самоврядування». Вона була започаткована ще в 2021 році. Тоді КОМС «народилась» як платформа для Е-консультацій комітетів Верховної Ради України з ОМС. На жаль, російське повномасштабне вторгнення завадило розгортанню системи уповні. Але попри всі виклики, на сьогодні ця платформа працює у тестовому режимі за ініціативи Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
Основна мета КОМСу – створення механізму ефективних і швидких консультацій та діалогу між органами державної влади й органами місцевого самоврядування, перш за все з питань, які стосуються розвитку громад і належать до компетенції органів місцевого самоврядування.
Ця система дає змогу органам місцевого самоврядування висловлювати свою думку з приводу запропонованих законопроєктів та змін. Це фактично створює прямий канал для діалогу між місцевими органами влади і законодавцями, що дозволяє безпосередньо впливати на прийняття рішень. Тож КОМС — це унікальний інструмент, який дозволяє ОМС бути почутими на найвищому рівні.
Хто є «провідником» КОМСу?
Пілотування Платформи відбувається Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування за підтримки швейцарсько-української Програми EGAP, що виконується Фондом Східна Європа.
Організаційно-технічний супровід консультацій здійснює безпосередньо громадська організація «ДЕСПРО», яка є продовженням проекту ДЕСПРО, що з 2007 року опікувався реформуванням місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Тому логічно, що саме цій організації довірено супровід функціонування КОМСу.
Хто має можливість брати участь у таких консультаціях?
Голосування відбувається через авторизований доступ для представників органів місцевого самоврядування за принципом: «один ОМС — один голос». І оскільки саме міські, сільські, селищні голови, голови обласних та районних рад є вищими посадовими особами місцевого самоврядування, логічно, що саме їм надається право голосу на платформі. Як виняток, голова це право може передати іншій компетентній посадові особі.
Як відбувається сам процес консультацій з ОМС? Як формується «порядок денний» самої консультації?
«Порядок денний» самої консультації диктує, як кажуть, сьогодення. Тобто і тема, і опитувальники формуються народними депутатами за участі експертів, виходячи із актуальності законотворчого процесу: є проблема, потрібно шукати шляхи вирішення, але ці шляхи є дискусійними. Тоді важливо звернутись за консультацією саме до представників місцевого самоврядування. Таким чином, формується компетентне бачення вирішення питання. Після узгодження теми та опитувальників, оголошується про початок консультацій, авторизованим учасникам надходять листи-сповіщення, а згодом нагадування про таку ініціативу.
Отже, у всіх ОМС є рівне і безумовне право на висловлення свого бачення з теми консультацій.
І що важливо, одразу після завершення консультації результати у вигляді графіків та діаграм є у публічному доступі. Система самостійно опрацьовує результати, що дозволяє оперативно отримати від місцевого самоврядування зворотній зв’язок і сформувати швидке управлінське рішення.
Платформа працює у тестовому режимі. То ж які консультації вже відбулись?
Наразі за ініціативи голови підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Віталія Безгіна було проведено у тестовому режимі 4 консультації на платформі КОМС, а саме:
з 15 квітня по 3 червня 2024 року – щодо дискусійних питань нової редакції Закону України «Про органи самоорганізації населення»;
з 26 серпня по 1 жовтня 2024 року – щодо деяких аспектів змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;
з 14 жовтня по 15 листопада 2024 року – про Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні;
з 15 січня по 15 лютого 2025 року – про гарантії діяльності депутатів місцевих рад.
Чому саме ці теми обрано для консультацій і як на практиці використано їх результати?
Тема першої консультації щодо функціонування органів самоорганізації населення спровокована розглядом Комітетом питань нової редакції Закону України «Про органи самоорганізації населення», це законопроект № 6319, та наявністю дискусійних питань. Це і питання створення, і повноваження, і ресурси, і територія діяльності. Вочевидь, що при підготовці законопроекту до другого читання будуть взяті до уваги результати опитування.
Наступна тема містила питання щодо повноважень органів місцевого самоврядування, учасницької демократії, статуту територіальної громади, ролі сільського, селищного, міського голови тощо. Вочевидь, і ці питання є актуальними, зокрема у визначенні векторів розвитку місцевого самоврядування.
А консультація щодо Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні зумовлена процесом підготовки пропозицій до визначення особливостей реформування в умовах воєнного стану та євроінтеграції. Є надія, що бачення місцевого самоврядування в оцінці реформи та шляхах подальшого впровадження буде враховано.
Зрештою, нещодавня консультація про гарантії діяльності депутатів місцевих рад покликана на продовження діалогу щодо удосконалення законодавства про статус депутатів місцевих рад.
Вочевидь, висновки за результатами опитування враховуватимуться при формуванні відповідної законодавчої ініціативи.
Чи є результати консультацій у відкритому доступі для ознайомлення?
Так, звісно, будь-хто може ознайомитись з основними результатами зазначених консультацій на публічній сторінці КОМСу за посиланням: https://consultoms.in.ua
Скільки наразі зареєстрованих ОМС на Платформі і яка їхня активність під час голосування?
Наразі у КОМС зареєстровано 1447 представників ОМС з усіх областей. Вочевидь, окуповані та прифронтові громади не всі долучені. Однак, з кожною наступною консультацією кількість спільноти КОМС зростає. Оскільки консультації є добровільними, то активність учасників залежить серед іншого і від зацікавленості у предметі консультацій. Відсоток ОМС, що беруть участь в опитуваннях є різною. Наприклад, в останньому дослідженні щодо статусу депутатів місцевих рад найактивнішими були ОМС Черкаської (53% від загальної кількості ТГ в цій області), Херсонської (36,7%), Волинської (31,5%), Дніпропетровської (31,4%) областей.
Отже, користуючись нагодою, нагадаю тим, хто ще не встиг долучитись до КОМСу, що реєстрація є обов’язковою. Для цього просимо звернутися за електронною адресою complaintconsultoms@gmail.com.
У чому різниця між КОМСом та традиційними соціологічними дослідженнями, опитуваннями через інші платформи?
По-перше, перевагами КОМС є зручний у користуванні електронний інструмент, що забезпечує взаємодію «згори-донизу» (опитування).
По-друге, право голосу в КОМС мають лише авторизовані респонденти – здебільшого очільники ОМС, що підвищує довіру до результатів консультацій.
По-третє, у фокусі консультацій КОМСу – зазвичай «гострі» питання законодавчого регулювання функціонування місцевого самоврядування. Здебільшого це бліц-питання, що дозволяє оперативно отримати бачення ОМС.
І ще на наступному етапі розвитку КОМСу – впровадження так званого «Форуму», де вже самі представники ОМС зможуть ставити в режимі реального часу питання до законотворців, експертів, спілкуватись між собою. Але це поки ще плани.
Зрештою, респонденти – це професіонали, практики, їхня залученість цілком відповідає гаслу Комітету: «ніяких рішень про місцеве самоврядування без думки самого місцевого самоврядування». А це означає, що законотворець матиме можливість якісно визначити проблему, шляхи її вирішення та чітко розуміти позицію представників ОМС.
Які перспективи розвитку КОМСу, окрім розширення функціоналу, про який згадано?
У червні 2024 року було прийнято Закон України «Про публічні консультації». І хоча набрання чинності відбудеться пізніше (через рік після припинення чи скасування воєнного стану, за винятком окремих положень), вже потрібно думати про механізми впровадження консультацій.
У цьому аспекті КОМС є по суті «тренуванням» перед масштабуванням електронних консультації відповідно до нового Закону. Адже законодавець передбачив, що «електронні консультації є обов’язковою формою проведення публічних консультацій щодо всіх проектів актів».
Отже, вже відбулось 4 тестові консультації на платформі КОМСу. Яка наступна в планах?
Наразі Комітет готує до старту наступну консультацію: про проблеми повноважень міських, селищних, сільських голів в умовах воєнного стану. Тема непроста, є питання, що потребують законодавчого регулювання, є дискусійні. Вочевидь, це є актуальним і представники ОМС матимуть змогу висловити свою думку. Чекаємо на анонс цієї ініціативи Комітету і закликаємо ОМС бути активними у висловленні власних позицій.
Платформа КОМС – це важливий крок на шляху до зміцнення співпраці між органами державної влади та місцевого самоврядування. В умовах постійних викликів, з якими стикається Україна, зокрема через зовнішні загрози та потребу в реформах, інструменти, що сприяють прямому діалогу та швидкому реагуванню на потреби громад, мають неабияке значення. Платформа КОМС не лише зменшує дистанцію між законодавцями та місцевими органами влади, а й дає можливість громадам активно впливати на процес прийняття рішень. Важливо, щоб ця ініціатива розвивалася, адже успішна співпраця між державою і місцевим самоврядуванням – це запорука сталого розвитку та процвітання громад по всій країні.