Демократія – це не тільки право вибору, але й активна участь у прийнятті рішень. Інструменти локальної демократії надають громадам голос, дозволяючи їм самостійно визначати свою долю. На прикладі аналізу, проведеного експертами громадської організації «Точка Доступу» в рамках проєкту «Партнерство заради рівних можливостей: співпраця з громадою для інтеграції ВПО» за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України», пропонуємо поглибити своє розуміння цих інструментів та розглянути їхній вплив на розвиток сучасного українського суспільства.
Локальна демократія під час війни
Локальна демократія відіграє ключову роль у становленні сильних та відповідальних громад. Вона дозволяє мешканцям брати активну участь у прийнятті рішень, здійснювати вплив на розвиток громади. Питання впровадження таких інструментів у громадах у незмінному фокусі уваги ГО «Точка Доступу». У загальному сенсі впровадження інструментів локальної демократії в Україні, Роман Кисленко, аналітик ГО «Точка Доступу, експерт з питань розвитку громад, зазначив: «Законом встановлено певний перелік інструментів участі жителів громади в місцевому самоврядуванні. Це загальні збори, місцева ініціатива, громадські слухання, органи самоорганізації населення, консультативно-дорадчі органи при органах місцевого самоврядування. Цей перелік, звісно ж, не є вичерпним і надає певні дискреційні повноваження органам місцевого самоврядування щодо визначення порядку використання таких інструментів і можливості запровадження інших інструментів. До інших форм локальної демократії можна віднести бюджет участі (громадські бюджет), громадську експертизу діяльності органів місцевого самоврядування, наглядові ради при комунальних підприємствах, тощо». Чи існує локальна демократія під час воєнного стану? На це питання експерт відповів, що з 24 лютого 2022 року в Україні діє правовий режим воєнного стану, яким передбачаються певні обмеження зокрема і конституційних прав громадян. Проте, ні Законом України “Про правовий режим воєнного стану”, ні Законом України “Про місцеве самоврядування” не передбачено припинення повноважень органів місцевого самоврядування за виключенням утворення військових адміністрації у відповідних громадах. Це означає, що навіть під час воєнного стану органи місцевого самоврядування мають всі законні підстави для розробки та ухвалення відповідних рішень в сфері розвитку локальної демократії.
Досвід минулих років
Юлія Житінська, координаторка проєктів ГО «Точка Доступу» звернула особливу увагу на той факт, що ще до повномасштабного вторгнення рф до України експерти ГО «Точка Доступу» проводили дослідження, надавали рекомендації, проводили консультації для органів місцевого самоврядування та підтримували на шляху впровадження прозорої демократії у Донецькій, Луганській та Харківській області. Під час системного аналізу серед найпоширеніших рекомендацій щодо врегулювання нормативно-правового наповнення були розробка та узгодження змісту Статутів громад, чіткий регламент порядку реалізації форм безпосередньої участі жителями громад у вирішенні питань місцевого значення, тощо». Виходячи з цього, команда громадської організації «Точка Доступу» має багато позитивних прикладів, як-то, Соледарська та Мангушевська громади Донецької області, або ж Нижньодуванська громада Луганської області, які до 24 лютого 2022 року, завдяки рекомендаціям аналітиків та співпраці з громадським сектором, успішно ввели в дію інструменти участі.
Локальна демократія та ВПО
Після повномасштабного вторгнення ворога перед громадами постали нові виклики. Зокрема, у кілька разів збільшилася кількість внутрішньо-переміщених осіб, які вже понад півтора року облаштовують своє життя у нових громадах. Виходячи з цього, органам місцевого самоврядування треба не тільки розуміти, що ці люди також мають повне право впливати на процеси прийняття рішень, а й визначити такі права у нормативно-правовій базі. Це не тільки важливий аспект інтеграції ВПО, а й додаткові можливості розвитку громад. Отже, в рамках поточного проєкту експерт-аналітик Роман КИСЛЕНКО провів аналіз наявності нормативно-правових актів, які регламентують використання інструментів локальної демократії у трьох громадах Івано-Франківської області, – Ворохтянській, Отинійській та Надвірнянській. Базуючись на результатах аналізу, експерт надав органам місцевого самоврядування рекомендації щодо вдосконалення чи розробки відповідних документів, подальшого навчання для внутрішньо переміщених осіб та місцевих жителів цих громад з використання інструментів участі, проведення інформаційно-просвітницької кампанії щодо впровадження таких інструментів.
– Враховуючи наслідки триваючої вже десятий рік збройної агресії російської федерації проти України, для інтеграції ВПО до нових громад вкрай важливим є можливість участі в місцевому самоврядуванні. А тому, статут територіальної громади та інші законні способи безпосередньої участі в місцевому самоврядуванні мають це враховувати, – зазначив експерт.
Висновки та рекомендації
Співпраця органів місцевого самоврядування та громадського сектору є запорукою розвитку. Адже проведення аналітичних досліджень є унікальною можливістю виявити ті самі «вузькі місця», і, оперативно реагуючи, їх виправити. Спільні проєкти, у яких створюються робочі групи, опрацьовуються шляхи вирішення гострих питань, із урахуванням рекомендацій експертів, – це чудова нагода об‘єднатися, у співпраці будувати сильну спроможну громаду. У свою чергу нормативно-правове наповнення є вектором для конкретних дій, допомогою для реагування на виклики. Відтак, в рамках проєкту експерт проаналізував наявність інструментів локальної демократії у Ворохтянській, Отинійській та Надвірнянській громадах Івано-Франківської області. За результатами, у громадах такі інструменти є, але окремі з них потребують доопрацювання з урахуванням інтересів та участі у цих процесах внутрішньо-переміщених осіб. Зокрема, у Статутах рекомендовано чітко визначити поняття «житель», чітко й однозначно закріпити можливість осіб з числа ВПО використовувати відповідні інструменти участі в місцевому самоврядуванні. Також необхідно на офіційних веб-сайтах громад додати відповідні розділи і інформацію, щоб мешканці та мешканки могли дізнатися та скористатися правом участі у процесі прийняття рішень. Приклад аналізу трьох громад, який проведено в рамках проєкту «Партнерство заради рівних можливостей: співпраця з громадою для інтеграції ВПО» за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України», може бути використано і в інших громадах України.
Наступний етап проєкту – створення робочих груп у громадах для опрацювання рекомендацій, включаючи представників та представниць ВПО. Також планується проведення тренінгів та надання консультацій експертами. У єдності і співпраці будуємо сильну Україну, де кожне право і кожна можливість участі у побудові демократії не є номінальними, а працюють на практиці.
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».