(додано 3-7-й абзаци з коментарями Нацбанку)
Київ. 6 листопада. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Місія Міжнародного валютного фонду (МВФ) на чолі з Гевіном Греєм (Gavin Gray) розпочинає в понеділок обговорення з представниками влади України в рамках другого перегляду програми розширеного фінансування (EFF), ідеться в заяві постійного представника МВФ в Україні Ваграма Степаняна.
“Місія МВФ на чолі з Гевіном Греєм розпочинає сьогодні з представниками влади України обговорення заходів у контексті другого перегляду програми розширеного фінансування (EFF) і консультацій за статтею IV Угод МВФ у 2023 році”, – наголошується в повідомленні без інших деталей.
Зі свого боку Національний банк України (НБУ) уточнив, що місія працюватиме в гібридному форматі – офлайн і онлайн. “До складу української команди, яка долучиться до робочих зустрічей безпосередньо у Варшаві та дистанційно з Києва, ввійдуть представники НБУ, Міністерства фінансів та інших державних органів і установ”, – зазначив центробанк.
За його даними, під час другого перегляду програми EFF буде обговорено стан виконання Україною взятих на себе зобов’язань, зокрема у сфері податково-бюджетної, монетарної та валютної політики, забезпечення фінансової стабільності, а також структурних реформ для середньо- і довгострокового економічного зростання.
“У фокусі зустрічей, зокрема, буде ситуація у фінансовому секторі країни, результати оцінки стійкості банківського сектору, реалізація стратегії пом’якшення валютних обмежень, перехід до більшої гнучкості обмінного курсу та повернення до інфляційного таргетування. Обговорюватимуться результати переходу до режиму керованої гнучкості курсу та впровадження ризик-орієнтованого нагляду у фінансовому секторі”, – назвав Нацбанк свої пункти порядку денного переговорів із МВФ.
НБУ додав, що фахівці також зупиняться на питанні джерел фінансування дефіциту державного бюджету України, включно з міжнародною фінансовою допомогою та внутрішнім борговим ринком.
“Ми налаштовані на конструктивний аналіз виконаної роботи та плідну дискусію щодо подальших кроків. Перегляд буде непростим, проте команда України понад 20 місяців повномасштабної війни працює злагоджено й ефективно. Ми чітко усвідомлюємо критичну необхідність збереження підтримки МВФ не лише для подальшого фінансування потреб бюджету, а й загалом для розвитку нашої країни та її європейського майбутнього”, – прокоментував початок роботи місії голова НБУ Андрій Пишний.
За підсумками попередніх дискусій і візиту місії наприкінці вересня – на початку жовтня МВФ загалом позитивно оцінив виконання програми, очікуючи позитивного рішення про другий перегляд у першій половині грудня в разі виконання домовленостей.
Грей тоді наголосив, що всі кількісні цілі програми на кінець червня для другого її перегляду виконано, що є важливою відправною точкою. За його словами, серед структурних реформ ключовими є ухвалення закону про відновлення довічного фінансового моніторингу політично значущих осіб (PEP), а також внесення правок до закону №8401 про скасування 2-відсоткового єдиного податку та про поновлення податкових перевірок із можливістю реалізації в ньому ризик-орієнтованого підходу.
Серед інших питань для успіху другого перегляду Гевін Грей також назвав збереження реалістичності держбюджету-2023 і держбюджету-2024, загалом позитивно оцінивши обговорювані в парламенті законопроєкти, а також оновлення держпрограми кредитування “5-7-9” і подальше просування на антикорупційному шляху, зокрема гарантуючи незалежність антикорупційних органів.
Відтоді ВР ухвалила і президент підписав закон про PEP, а також поправки до держбюджету-2023 про зростання його видатків на 317,1 млрд грн. Найближчим часом очікується розгляд у парламенті законопроєкту про держбюджет-2024 і законопроєкту про відновлення податкових перевірок у новій редакції.
Як повідомлялося, чотирирічну програму EFF було затверджено 31 березня цього року, а перший транш $2,7 млрд виділено на початку квітня. Плановий графік програми передбачає виділення Україні після першого траншу трьох траншів по SDR664 млн (близько $873 млн за поточним курсом) у середині червня та жовтня цього року і наприкінці лютого наступного за результатами першого, другого і третього перегляду, коли оцінюють виконання зобов’язань терміном на кінець квітня, червня і грудня цього року відповідно.