Київ. 27 грудня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Ринок нових автобусів в Україні (крім мікроавтобусів) у 2023 році зріс на 62%, або на 360 од. порівняно з 2022 роком – до 940 од., повідомив директор Торгового дому “Еталон Авто” Вадим Шкарупін.
“Це наш внутрішній аналіз, ми не спиралися на жодні статистичні дані, але бачимо, що ринок нових автобусів зростає”, – сказав він на пресконференції в агентстві “Інтерфакс-Україна” у Києві в середу.
За словами Шкарупіна, найбільшу частку в продажі посіли автобуси “Атаман” виробництва “Черкаського автобуса” – 450 од., або 48%, на другому місці “Еталон” із продажем 300 автобусів (32%), на третьому ЗАЗ зі 115 автобусами (12%).
Далі йдуть турецькі Otocar і Temsa (по 20 машин і по 2% ринку), український “Богдан” з 15 автобусами. Решта виробників продали 20 автобусів.
При цьому продажі автобусів “Атаман” зросли на 66% порівняно з 2022 роком, “Еталон” – на 55%, ЗАЗ – в 1,9 раза.
“Незважаючи на начебто невражаючі продажі турецьких Temsa, динаміка приросту – 1000%. Якщо ця динаміка збережеться наступного року, то половина ринку буде у Temsa”, – вважає Шкарупін.
Більшість проданих автобусів, з урахуванням того, що на 70% це шкільні автобуси – це малий клас.
“Структура ринку не змінюється вже багато років – 90% це держзакупівлі (зокрема 70% – це “школярі”, решта – закупівлі містами) і 10% – комерційні закупівлі”, – повідомив директор Торгового дому.
За його приблизними даними, вторинний ринок автобусів зріс на 43%.
“За нашими підрахунками, закупівля вживаних машин становить понад 700 од. Тобто в загальній структурі ринку близько 55% становлять нові автобуси і близько 45% – старі”, – зазначив він.
Шкарупін також проаналізував ринок вантажних автомобілів (за винятком переобладнаних з легкових), який, як очікується, у 2023 році становитиме 11 тис. од. (на 60% більше, ніж у 2022-му).
При цьому, якщо в сегменті нових вантажівок повною масою 3,6-8 тонн приріст продажу становить 52%, то в сегменті 8,1-16 тонн – 93%.
“Це пов’язано насамперед з тим, що більшість логістики перемістилися з повітря і Чорного моря на доставку вантажів колісним транспортом, вантажними автомобілями з Європи”, – резюмував він.
Ринок уживаних вантажівок, за даними Шкарупіна, 2023 року скоротився до 36 тис. од. порівняно з 47 тис. 2022-го.
“Але в загальній структурі ринку картина сумна – 77% становлять старі автомобілі і тільки 23% – нові”, – наголосив він.
“І повертаючись до виступу Юлії Свириденко 20 грудня, ми бачимо, що є певні дії уряду, тому що динаміка продажу українських виробників є позитивною, але є певні моменти, які дуже насторожують”, – додав Шкарупін.
Зокрема, в оголошених у 2023 році торгах щодо автобусів було закуплено 24 турецькі автобуси Temsa майже на 118 млн грн.
“Тобто середня вартість одного – 4,9 млн грн, тоді як ми пропонували за 3,2 млн грн. Тобто на цю суму можна було закупити на 51% автобусів більше, або 36 од.”, – зазначив він.
При цьому Шкарупін знову наголосив на недостатньому контролі за рівнем локалізації, який заявляють іноземні виробники на тендерах, – та сама Temsa зазначає майже 35%.
“Нова філософія підтримки українського виробника, яку заявляє уряд, – це добре, але до неї треба ставитися обережно. І якщо держава проголосила – давайте повернемося до вітчизняного виробника, то за рік ми вам уже скажемо на нашій наступній пресконференції, що сталося з точки зору нової філософії”, – резюмував президент корпорації “Еталон” Володимир Бутко.