Лондон. 4 грудня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Світові виробники озброєнь не зуміли у 2022 році значно збільшити обсягів випуску у відповідь на потужне зростання світового попиту на цю категорію товарів, йдеться в дослідженні Стокгольмського інституту дослідження проблем миру (SIPRI).
“Доходи від продажу зброї та від послуг військового характеру від 100 найбільших компаній галузі, незважаючи на різке зростання попиту, становили 2022 року $597 млрд – на 3,5% менше порівняно з 2021 роком, з урахуванням коливань рівня цін”, – ідеться в документі.
Згідно з пресрелізом інституту, суттєво наростити обсяги випуску, незважаючи на нові замовлення, американським і європейським збройовим компаніям не вдалося через брак робочої сили, зростання цін, перебої в постачанні продукції, які були посилені військовою агресією РФ в Україні.
У SIPRI уточнили, що оскільки між надходженням замовлення і випуском продукції є часовий розрив, а багато клієнтів зробили багато замовлень наприкінці 2022 року, збільшення попиту на озброєння не встигло позначитися на прибутках цих компаній у 2022 році.
“Багато компаній зіткнулися з труднощами в тому, щоб пристосувати виробництво до бойових дій високої інтенсивності. Однак нові контракти підписали, особливо на боєприпаси, що має привести до більшого прибутку у 2023 році й далі”, – зазначила директор програми військових витрат і виробництва озброєнь SIPRI Люсі Беро-Сюдро.
У 2022 році 42 компанії США, що входять до списку зі 100, заробили на 7,9% менше – $302 млрд. Проте на них припав 51% доходів з усього цього списку компаній. Причинами зниження виручки американці називали проблеми з каналами постачання товарів, брак робочої сили, спричинений пандемією COVID-19.
Зі свого боку 26 європейських компаній отримали лише на 0,9% доходу – $121 млрд у 2022 році.
“У багатьох європейських виробників зросли доходи. Зокрема, йдеться про компанії, що базуються в Німеччині, Норвегії та Польщі. Наприклад, польський оборонний концерн PGZ збільшив виручку від продажу зброї на 14%, отримуючи вигоду з національної програми прискореної військової модернізації”, – сказав співробітник SIPRI Лоренцо Скараццато.
Водночас 22 компанії Азійсько-Тихоокеанського регіону отримали на 3,1% більше прибутку – $134 млрд, причому другий рік поспіль сукупний дохід фірм регіону перевершує показники Європи. SIPRI пояснює, що компанії регіону продемонстрували здатність у швидкі терміни перебудуватися для роботи в умовах підвищеного попиту.
Водночас 2022 року фірми Китаю посіли друге місце за сукупним доходом зі списку 100 компаній: на них припало 18% заробітку.
У 2022 році найбільше зростання доходів за регіонами – у відсотковому плані – відзначалося на Близькому Сході, переважно за рахунок Туреччини.