Розвиток громад та місцевого бізнесу: що змінить реформа у сфері адміністрування місцевих податків?

Реформа у сфері адміністрування місцевих податків – одна з ключових складових процесу децентралізації в Україні. Вона спрямована на зміцнення фінансової незалежності громад, підвищення ефективності управління ресурсами та створення прозорої податкової системи, яка відповідає європейським стандартам.

Чому реформа у сфері адміністрування місцевих податків важлива?

  1. Фінансова незалежність громад. Завдяки реформі громади отримають більше можливостей для формування власних бюджетів. Це дозволить спрямовувати кошти на вирішення локальних проблем: ремонт інфраструктури, реалізація освітніх програм, соціальних проєктів тощо.
  2. Оптимізація адміністрування податків. Сучасні цифрові інструменти, запроваджені у межах реформи, – електронний документообіг, автоматизація розрахунків та онлайн-сервіси для платників податків – зменшують рівень бюрократії та корупційних ризиків.
  3. Стимулювання розвитку місцевого бізнесу. Прозорі правила адміністрування податків створюють сприятливі умови для малого та середнього бізнесу.
  4. Зміцнення довіри між громадянами та владою. Громади бачать як їхні податки використовують для розвитку – це підвищує рівень податкової дисципліни.
  5. Сприяння інтеграції України до європейського економічного простору. Єдиний підхід до адміністрування податків, гармонізація з міжнародними нормами та впровадження найкращих практик зміцнюють позиції України як надійного партнера.
  6. Протидія фінансовій дестабілізації. Місцеві податки забезпечують стабільність доходів громад навіть в умовах зовнішніх викликів, наприклад, військових дій чи економічної кризи.

«Децентралізація у сфері адміністрування місцевих податків — це крок, який дозволить громадам стати справді фінансово самодостатніми. Лише на місцевому рівні можна забезпечити ефективне управління, яке враховує реальні потреби мешканців та оперативно реагує на виклики», — зауважує експерт Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN, керівник Центру економічного зростання LRHub Тарас Хавунка.

За словами експерта, впровадження прозорого механізму адміністрування податків сприятиме збільшенню надходжень до місцевих бюджетів, посиленню економічної спроможності громад та розвитку їхньої інвестиційної привабливості.

Детальніше про реформу у сфері адміністрування місцевих податків розповіла Галина Васильченко, народна депутатка України 9-го скликання, членкиня Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики.

Доцільність реформи у сфері адміністрування місцевих податків та виклики сьогодення

Сьогодні адміністрування місцевих майнових податків «лежить на плечах» податкової, яка не дуже вмотивована контролювати належну сплату цих податків. Бо для Державної податкової служби це лише 6% від усіх надходжень.

А от для громад йдеться про набагато більші суми, які просто «втрачаються» через неефективне адміністрування. Мова йде про 32% з доходів місцевого бюджету. Це суттєва цифра. Тому ОМС набагато більше зацікавлені у належному адмініструванні своїх податків та створені самодостатньої системи місцевих фінансів.

Тобто через неефективне адміністрування громади не доотримують свої ж фінансові ресурси, які б могли суттєво підсилити бюджет й, відповідно, сприяти розвитку. Сьогодні це основний виклик. Адже саме від спроможності громади залежить добробут її мешканців, який конвертується у кількість шкіл, садочків, укриттів, прихистків для ВПО, відбудову критичної інфраструктури після обстрілів тощо.

Вплив децентралізації на автономію місцевих органів влади в управлінні місцевими податками та способи підвищення ефективності управління фінансами

Реформа децентралізації відкрила перед громадами багато можливостей, зокрема у бюджетно-фінансовій сфері.

Територіальні громади отримали такі самі повноваження, як міста обласного значення. Й завдяки реформі громади мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. Зокрема, розширилась податкова база місцевих бюджетів: зарахування 60%, а згодом 64% ПДФО. До слова, ініціативу щодо надання громадам +4% ПДФО ми з колегами у парламенті відстоювали тривалий час, після чого уряд врешті прийняв необхідну постанову.

Тому реформа децентралізації забезпечила суттєву автономію місцевим органам в управлінні місцевими податками. Однак, на мій погляд, є ще кроки, які потрібно зробити, аби логічно завершити фіскальну децентралізацію.

Також, коли йдеться про підвищення ефективності управління фінансами, реформа адміністрування місцевих податків і є цим логічним кроком. Він надає ОМС більше свободи в управлінні своїми ж податками, а також мотивує їх підвищувати рівень привабливості своєї території для проживання та ведення підприємницької діяльності.

Можливість громад стати більш самодостатніми й зменшити свою залежність від державного фінансування

За даними експертів, на 25 млрд грн можна збільшити дохідну частину бюджетів громад завдяки реформі. Це економія для Держбюджету, адже ОМС потребуватимуть менше субвенцій з центру. Окрім цього, це спосіб збільшити дохідну частину бюджетів, не підвищуючи при цьому податки.

Тому поглиблення фіскальної децентралізації однозначно позитивно вплине на місцеві бюджети й на розвиток громад загалом. Адже для ОМС це мотивація робити свою громаду інвестиційно привабливою.

Консультації з громадами щодо місцевих податків і зборів, а також рівень обізнаності мешканців з питань місцевого оподаткування

На рівні держави практика комплексних консультацій з громадами сьогодні відсутня. Звісно, могли бути певні робочі групи, круглі столи тощо. Але такі формати здебільшого охоплюють загальні теми. Однак у питанні реформи адміністрування місцевих податків важливо з кожною громадою працювати окремо.

Дуже часто такі речі тримаються на індивідуальних ініціативах. Оскільки я адвокатую цю реформу давно, то намагаюсь працювати зі всіма стейхолдерами. Наприклад, у нас з командою була можливість реалізували такі консультаційні зустрічі з громадами на Львівщині минулого року. 

Протягом декількох місяців ми провели 12 публічних консультацій на місцях, охопивши 20 територіальних громад. Участь у таких зустрічах брали усі зацікавлені сторони: ОМС, представники виконавчої влади області, місцевий бізнес, а також представники громадянського суспільства. Загалом вдалось залучити понад 300 учасників.

Аналізуючи ці зустрічі, можна сказати, що обізнаність мешканців у сфері оподаткування є доволі непоганою. Люди розуміють проблематику, часто висловлюють свої альтернативні думки, розповідають, з якими викликами зіштовхуються сьогодні тощо. Але треба зауважити, що на зустрічах були мешканці, які так чи інакше зіштовхуються з цими питаннями.

І, звісно, коли ми говоримо про реформу адміністрування, однозначно потрібно надалі працювати над тим, щоб пояснювати аудиторії переваги реформи, показувати, як це працюватиме на практиці та який ефект забезпечить у майбутньому.

Механізми скорочення кількості боржників по сплаті місцевих податків

Варіантів вирішення цього питання може бути багато. Загалом потрібно поєднати адміністративні, технологічні та комунікаційні заходи. Однозначно в цьому питання також важливі публічні обговорення.

Зручність сплати податків в електронному варіанті також відіграє одну з ключових ролей в цьому питанні. Важливо, щоб платник міг сплачувати податки в декілька кліків. Крім цього, не можна нехтувати автоматизованими нагадуваннями через SMS чи електронну пошту. Потрібна й автоматизація обліку для зменшення кількості «випадкових боржників».

Інформаційні та освітні кампанії ще один важливий елемент. Можна на рівні громади проводити різні рекламні кампанії саме через інструмент заохочення.

Але будемо відвертими: лояльні заходи працюють далеко не завжди. Бо люди різні. Тож у платника має бути й певна фінансова мотивація сплатити податки вчасно. Наприклад, можна підняти штрафи за порушення строків сплати й зробити певну градацію: чим триваліше порушення строків, тим більший штраф.

Водночас в будь-якому випадку ключовим в цьому питанні є встановлення довіри між громадянами та владою, а також забезпечення зручності сплати податків.

Забезпечення співпраці між місцевими органами влади та центральними органами у межах реалізації реформи

Інструментів для ефективної співпраці є чимало: публічні консультації, організація курсів, тренінгів, які б допомогли громадам на стадії впровадження реформи та створили умови для максимальної прозорості усіх процесів. Важливе також створення єдиної інформаційної системи для належного адміністрування.

Головне, щоб центральна влада підтримала громади й теж була зацікавлена в реалізації реформи, адже йдеться зокрема й про економію для Держбюджету.

Наприклад, на старті впровадження реформи якраз дуже важлива допомога центральних органів влади. Адже реформа передбачає, що спочатку зміни впроваджуються в окремих пілотних громадах у тестовому режимі. Ці громади держава має забезпечити відповідним програмним продуктом для податкового адміністрування.

Цифрові інструменти та автоматизовані системи для полегшення адміністрування місцевих податків

Важливо навести лад із наповненням баз даних, провести інвентаризацію, що передбачено проєктом закону №11067

Перспективи розвитку адміністрування місцевих податків протягом найближчих 510 років

Реформа у сфері адміністрування місцевих податків сприятиме: 

  • збільшенню дохідної частини місцевих бюджетів;
  • створенню незалежної фінансової бази громад та підвищення ефективності використання коштів;
  • створенню зручної і прозорої системи адміністрування місцевих податків;
  • формуванню сприятливих умов для післявоєнного відновлення.

Майбутні кроки у реформі місцевого оподаткування для забезпечення сталого фінансового розвитку громад

Важливо розуміти, що дитсадки, школи, лікарні, комунальні дороги, а також побудова укриттів, відновлення критичної інфраструктури внаслідок обстрілу, підготовка громади до зими та ймовірних блекаутів фінансується з місцевого бюджету. А від цього всього залежить і наша безпека, і наш комфорт. Тому так важливо, щоб громади були спроможними.

На мою думку, для фінансового розвитку громад вкрай важливо зробити два кроки:

  1. Провести реформу адміністрування місцевих майнових податків.
  2. А також реформу зарахування податку на доходи фізичних осіб. Йдеться про зміну механізму перерозподілу ПДФО на більш ефективний.

Зараз ПДФО сплачується за місцем реєстрації підприємства. Але річ у тім, що у підприємства може бути багато відокремлених підрозділів. І це не справедливо, коли певний бізнес веде діяльність в умовному селі, а зареєстрований і сплачує податки у велике місто. Тому оптимальним варіантом було б змінити та закріпити механізм перерозподілу ПДФО за місцем відокремленого підрозділу.