Соціальний бізнес: думка молоді про новий напрямок підприємництва

Ключові результати онлайн-опитування учасників програм «Junior Achievement Ukraine» щодо їхньої обізнаності та перспектив відкриття соціального бізнесу

В червні 2024 року, в межах проєкту EU4Youth «Відновлення через соціальне підприємництво», було проведено дослідження щодо сприйняття соціального підприємництва серед української молоді. Основою для дослідження стало анонімне онлайн-опитування, в якому взяли участь випускники навчальних програм JA Ukraine різних років.

Профіль респондентів

Онлайн анкету заповнили респонденти із 18 регіонів України (47% із західної частини, 29% із центральної, 23% зі східної частини та 3% з південної). 73% респондентів – дівчата та молоді жінки, 27% – хлопці та юнаки. 45% респондентів молодше 18 років, 43% – 18-25 років і 12% – 26-35 років.

Більшість респондентів (44%) поєднують навчання з роботою, пошуком роботи чи підприємницькою діяльністю. 18% приділяють весь свій час навчанню, 18% працюють або ведуть свій бізнес, 10% шукають роботу і 10% респондентів не вчаться, не працюють і не шукають роботу.

Якщо говорити про освіту, то неповну середню освіту мають 18% респондентів, повну середню – 22%, неповну професійно-технічну – 17%, повну професійно-технічну – 18%, неповну або повну вищу – 27%.

infograph_opytuv_socbiznes_01

Поінформованість молоді про соціальний бізнес

41% респондентів ніколи не чули про соціальне підприємництво, а 59% визнали, що знайомі з цим терміном. Частина респондентів навіть заявили, що знайомі з терміном соціальний бізнес, але не можуть дати достатнього пояснення щодо нього або плутають соціальну відповідальність бізнесу з соціальним бізнесом.

Майже половина респондентів (47%) ніколи не стикалися з роботою соціального бізнесу, 20% чули про соціальний бізнес із ЗМІ, а 33% заявили, що знають про соціальний бізнес, який діє в їхньому чи іншому регіоні України. Навіть серед останньої групи досить багато респондентів не змогли назвати соціальний бізнес, який вони зазначили, що знають.

infograph_opytuv_socbiznes_02

Оскільки українське законодавство не містить визначення та конкретного регулювання соціального бізнесу і водночас описує певні зобов’язання для всіх підприємств щодо працевлаштування людей з інвалідністю чи екологічної безпеки тощо, поняття соціального бізнесу залишається розпливчастим для широкого загалу.

infograph_opytuv_socbiznes_03

Серед усіх регіонів України найбільше відомих соціальних бізнесів має Львів (10), за ним йде Київ (4). Серед усіх соціальних бізнесів найчастіше згадували Veterano Group/Veterano Pizza (9) і респонденти з 5 різних регіонів.

Готовність розпочати соціальний бізнес та оцінка ризиків

36% респондентів онлайн-опитування зазначили, що вони зацікавлені у започаткуванні соціального бізнесу, при цьому 34% будуть зацікавлені працювати в такому бізнесі, тоді як 29% не зацікавлені в соціальному бізнесі взагалі, а 0,8% % – 1 особа – вже займається соціальним бізнесом.

Серед мотиваційних факторів розпочати соціальний бізнес чи працевлаштуватися в ньому найпривабливішими були такі три: можливість заробляти гроші та допомагати іншим, шанс змінити суспільство на краще та підтримка українського бізнесу.

Більшість респондентів (79%) вважають, що відповідальність є найважливішою особистісною характеристикою для успіху соціального бізнесу. У ТОП-3 необхідних особистих рис також входять рішучість (62%) і креативність (54%).

infograph_opytuv_socbiznes_04

Найбільше занепокоєння серед респондентів (28%) щодо соціального бізнесу викликає те, що під таким прикриттям можуть діяти шахраї. Трохи менше (27%) респондентів не впевнені, що такий бізнес може бути прибутковим або давати гідну зарплату. 26% респондентів вважають, що в нинішній ситуації важко працювати навіть звичайному бізнесу, не кажучи вже про соціальні. 19% респондентів погодилися, що мають багато своїх проблем, які потрібно вирішити

Цікаво, що кількість респондентів, які стурбовані потенційними шахраями у соціальному бізнесі, та кількість тих, хто вважає, що у соціального бізнесу є більші шанси знайти надійних роботодавців, не сильно відрізняються (23 та 21 респондент відповідно).

infograph_opytuv_socbiznes_05

Аналізуючи потенційні ризики для відкриття соціального бізнесу в Україні в даний час, респонденти називають тривалу війну (65%), дефіцит електроенергії (59%) та підвищення податків (51%).

Низька купівельна спроможність населення розглядається як більший ризик (43%) ніж відсутність емпатії в суспільстві (33%).

Конкуренцію з іншими підприємствами чи організаціями, які можуть надавати товари чи послуги безкоштовно, сприймає як ризик відносно невелика частина респондентів (19% і 13% відповідно).

Оцінка галузей та регіонів для створення майбутніх соціальних підприємств.

Якщо говорити про загальний підхід до організації соціального бізнесу, то 32% респондентів схиляються до надання соціальних послуг (реабілітація, освіта тощо), 29% думали про створення соціального бізнесу для працевлаштування людей з уразливих груп, 25% бачать свій бізнес як виробництво соціально значущих товарів, а 10% вважають надання послуг НУО.

49% респондентів радше бачать, що їхній бізнес буде розташований у місці чи регіоні, де вони зараз проживають, тоді як 36% респондентів вважають, що їхній бізнес працюватиме повністю онлайн і буде доступним для людей з різних регіонів. 15% респондентів надають перевагу відкриттю бізнесу в місці, де населення має вищу купівельну спроможність.

 infograph_opytuv_socbiznes_06

При виборі галузей для потенційного соціального бізнесу чи працевлаштування в соціальному бізнесі респонденти віддавали перевагу таким:

  1. Роздрібна торгівля та виробництво товарів для споживачів
  2. Надання консультаційних та освітніх послуг; виробництво одягу та аксесуарів; догляд за тваринами; медичні послуги та реабілітація; виробництво продуктів харчування, громадське харчування та послуги харчування
  3. Культурно-інтеграційні проекти; розвиток екотехнологій та екологічно чистих товарів; товари та послуги для людей з обмеженими можливостями
  4. Розробка цифрових рішень і технологій; товари та послуги для дітей
  5. Товари та послуги для людей похилого віку

 infograph_opytuv_socbiznes_07

Запити молоді на навчання бізнес навичкам

Найважливішими елементами успіху соціального бізнесу респонденти вважають продуману бізнес-модель/бізнес-план та вмотивовану команду. Решта варіантів набрали значно менше балів.

  1. Добре продумана бізнес-модель/бізнес-план; мотивована команда
  2. Початковий капітал, креативна ідея
  3. Корисні контакти; стабільний попит на товари чи послуги; рекламна кампанія; залучення місцевої громади; екологічна стійкість; потенціал для масштабування бізнесу
  4. Цифрові рішення; яскрава історія про бізнес або його бенефіціарів; доступ до інвестицій
  5. Доступні кредити

 infograph_opytuv_socbiznes_08

Визначаючи курси, які, на їхню думку, були б для них корисними, респонденти найчастіше обирали фінансовий менеджмент. Другою опцією обирали навики управління командою.

  1. Фінансовий менеджмент
  2. Управління командою
  3. Обслуговування клієнтів; дослідження ринку
  4. Навички ведення переговорів; управління збутом; навички презентації; тайм-менеджмент
  5. Підходи до ціноутворення; ШІ та цифрові інструменти; екологічна безпека та енергоефективність

 infograph_opytuv_socbiznes_09

Високий попит на навчання фінансовому менеджменту узгоджується з визначеною проблемою низької фінансової грамотності української молоді. Молоді люди визнають, що їм потрібно знати більше, щоб започатковувати та вести бізнес.

З огляду на те, що більше третини респондентів думають про ведення бізнесу в Інтернеті, низький попит на таке навчання виглядає скоріше як свідчення того, що ідея відкриття бізнесу для значної частини респондентів поки що є досить теоретичною. Лише 1 молодий чоловік і 1 дівчина, які обрали онлайн-режим для свого бізнесу, обрали також вивчення ШІ та цифрових інструментів.

І хоча 59% респондентів визначили нестачу електроенергії як другий за величиною ризик для розвитку бізнесу, екологічна безпека та енергоефективність разом із цифровими навичками опинилися в кінці списку попиту на навчання. У випадку з екологічною безпекою та енергоефективністю всі респонденти чоловічої статі, які обрали це навчання, фактично обрали й усі інші можливі варіанти. Тоді як респондентки, обираючи екологічну безпеку та енергоефективність, скоріше відкидали його з інших курсів.