Україна має намір вийти на європейські ставки акцизів на тютюн, алкоголь і паливо у 2028-2029 рр.

Київ. 27 грудня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Реформа акцизного оподаткування тютюнових виробів і палива передбачає приведення його у відповідність до законодавства ЄС і поступовий вихід на мінімальні для ЄС акцизи протягом 2024-2029 років, ідеться в опублікованій Національній стратегії доходів на 2024-2030рр.

Згідно з документом, затвердженим урядом у середу, протягом 2028 року заплановано також запровадження мінімальних ставок акцизного податку, встановлених у ЄС, для алкогольних напоїв, з оцінкою доцільності подальшого підвищення ставок з огляду на рівень доходів в Україні.

Крім того, роком раніше, 2027 року, планується ввести акциз на підсолоджені цукром напої з урахуванням світової практики, а також у 2024-2028 роках вивчити світовий досвід щодо роботи з автоматами з продажу тютюнових виробів як інструментом боротьби з тіньовим ринком.

Зазначається, що основною метою реформи акцизного оподаткування є приведення його у відповідність до законодавства ЄС, оскільки поточні ставки акцизного податку в Україні є значно нижчими за аналогічні ставки в ЄС. Це має принести додаткові доходи в розмірі 1,5-2,2% ВВП.

Зазначається, що для тютюнових виробів наближення ставок до мінімальних ставок ЄС ухваленим у 2017 році законодавством передбачалося до 2025 року, але заплановане підвищення ставок з того часу було розмите інфляцією через використання гривні, а не євро як бази. Тому в рамках наближення до європейських тютюнових акцизів в Україні вони будуть прив’язані до євро.

У документі наголошується, що необхідно провести комплексний перегляд структури окремих акцизів, щоб захистити надходження, посилити їхній коригувальний характер і спростити їхнє післявоєнне застосування.

Планується впровадження контролю із застосуванням електронного відстеження обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

У Нацстратегії доходів також поставлено завдання привести у відповідність до норм європейського законодавства ПДВ, зокрема шляхом імплементації в українське податкове законодавство деяких положень Директиви Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року “Про загальну систему податку на додану вартість”.

Наголошується, що потребують перегляду перелік чинних податкових пільг та випадки застосування зниженої ставки ПДВ з метою скасування тих із них, які не є обов’язковими в ЄС. Також необхідно узгодити наявні в Україні системи адміністрування ПДВ із вимогами відповідних регламентів, що регулюють процедури адміністрування ПДВ та функціонування систем у країнах-членах ЄС.

У стратегії уточнюється, що пільги, запроваджені під час дії воєнного стану в Україні, можуть бути переглянуті лише після його скасування. Однак скасування тимчасових пільг не гарантує надходження до бюджету, а після перегляду системи пільг деякі операції, звільнені від оподаткування ПДВ, можливо, оподатковуватимуться за зниженими ставками. За попередніми оцінками, у разі запровадження зниженої ставки ПДВ у розмірі 7% на операції, які на сьогодні звільнені від оподаткування ПДВ, орієнтовно сума надходжень до бюджету може збільшитися на 335,1 млн грн (у розрахунку на рік).

Впровадження змін заплановано поетапно з 2025 до 2027 року і буде узгоджуватися з графіком виконання зобов’язань щодо вступу в ЄС, заплановане зростання надходжень оцінюється в 0,3-0,6% ВВП.

Як повідомлялося, Кабмін затвердив Нацстратегію доходів на 2024-2030 рр. на засіданні в середу. Її ухвалення є останнім структурним маяком програми співпраці з МВФ, який Україна зобов’язалася виконати до кінця року.