Управління відходами після воєнних дій в Україні: що запозичити з досвіду Великої Британії?

Коли йдеться про відновлення великої кількості об’єктів і цілих населених пунктів, то критично важливо знайти ефективне рішення для розв’язання проблеми відходів, які з’явилися внаслідок руйнувань. 

На сьогодні така країна як Велика Британія щорічно керує приблизно 120 мільйонами тонн будівельних і демонтажних відходів. І це може бути гарним прикладом для України. 

Сполучене Королівство значно зменшило негативний вплив на навколишнє середовище та покращило регулювання ресурсів завдяки інтеграції передових технологій та стратегій переробки.

Розглядаючи такий підхід, потрібно враховувати можливості мінімізації впливу відходів, зокрема на здоров’я людини.

Олена Кравченко, очільниця МБО «Екологія – Право – Людина» (ЕПЛ) та експертка Спільноти ОГС «Відновлення», дослідила досвід Великої Британії, зокрема у сфері утилізації відходів. Пропонуємо вам поглянути на окремі результати цього дослідження у контексті потенційного застосування в Україні.

Регулятивний досвід Великої Британії у сфері утилізації відходів

Сполучене Королівство як одна з передових держав на світовій арені демонструє відмінний рівень з утилізації відходів. Тому пропонуємо розглянути основні елементи, які можуть запозичувати інші країни заради максимальної ефективності та користі екології.

Стандарти демонтажу

Для того, щоб налагодити регулювання процесів демонтажу, держава використовує стандарт BS 6187. З огляду на необхідність забезпечення безпеки та мінімізації впливу на довкілля, цей стандарт охоплює все: від планування до безпосередньої реалізації робіт. 

Щоб додати новітні технології та обладнання, попередню версію стандарту з 1982 року було модернізовано. 

Є кілька ключових аспектів:

  • інтеграція законодавства про охорону праці та навколишнього середовища;
  • вимоги до безпеки та здоров’я працівників і захисту громадськості;
  • введення вимог до екологічного управління та збереження фасадів.

Законодавство

Завдяки низці законів про охорону праці та довкілля, таким як Положення про конструкції та управління (CDM) 2007 року та Закон про захист довкілля 1990 року, — встановлюються високі вимоги до безпеки та екологічності під час усіх робочих процесів.

Податкові стимули

Екологічно-фіскальні механізми, зокрема податок на сміття, мотивують компанії до мінімізації відходів і збільшують частку їхньої переробки.

Система податку на сміття працює таким чином, що бізнеси сплачують суму, залежно від ваги сміття, яке вони вивезли. Наприклад, у 2020 році ставка становила £94.15 за тонну. 

Є типи відходів, до яких не застосовується податок, серед яких днопоглиблювальні роботи із забруднених територій.

У 2000 році був запроваджений збір за використання мінеральних ресурсів для того, аби стимулювати використання перероблених матеріалів. Цей збір становить близько £2.00 за тонну первинних матеріалів, тоді як перероблені матеріали звільнені від оплати.

Упровадження стратегії управління відходами 2007 року

Стратегія 2007 року визначила напрями зменшення обсягів відходів, що є невіддільною частиною зусиль уряду з досягнення стійкості в економіці.

Принципи цієї стратегії:

  • використання відходів як ресурсу через переробку, компостування або як палива;
  • розвиток ринків для перероблених матеріалів і сприяння інтегрованому підходу до ресурсовикористання.

Цілями для будівельної галузі є редукція кількості відходів, зокрема від будівництва, знесення та викопних робіт, що спрямовується на звалища.

Плани управління відходами

Для проєктів в Англії, вартість яких перевищує £300,000, плани управління відходами на будівельних майданчиках є обов’язковими (SWMPs). У них містяться докладні описи того, як має відбуватися збирання, оброблення та видалення матеріалів на кожному етапі проєкту.

Ці заходи не лише сприяють збереженню ресурсів і навколишнього середовища, а й забезпечують відповідність суворим європейським стандартам у сфері управління відходами.

Як можна поліпшити ситуацію, використовуючи досвід кращих

Ключову роль у відновленні України після воєнних дій може відіграти освоєння й адаптація передового британського досвіду у сфері управління відходами після знесення. 

У сучасних суворих реаліях це стосується не тільки технічних аспектів перероблення відходів, а й розробки комплексних законодавчих і регуляторних рамок. Це необхідно для забезпечення ефективного та безпечного управління будівельними відходами. 

Отже, реалізація такого підходу передбачає кілька факторів:

  1. Розпочати Україні потрібно з розроблення суворих стандартів демонтажу, що відповідатимуть новим місцевим умовам та особливостям. Вони мають орієнтуватися на найкращі міжнародні практики, такі як британський стандарт BS 6187.
  2. Маючи чітку законодавчу базу, важливо ухвалити й впровадити регулювання не тільки в сам процес демонтажу, а й в управління відходами, з обов’язковими положеннями для перероблення матеріалів, мінімізуючи впливи на навколишнє середовище.
  3. Звичайно, для кращого результату потрібно постаратися використовувати найсучасніші технології, адже це допоможе не тільки значно збільшити продуктивність роботи в переробці, а й зменшить згубний вплив на навколишнє середовище.
  4. Один із найважливіших пунктів — це економічний стимул. Такі вирішальні кроки мають включати запровадження податкових пільг або стимулів для компаній, що інвестують у технології перероблення та використання вторинних ресурсів, сприяючи швидкому впровадженню найкращих практик.
  5. Налагодження належної освіченості та навчальних програм з подальшою сертифікацією забезпечать високий рівень професіоналізму та безпеки процесів.

Повний звіт з дослідження законодавство України щодо поводження з відходами від руйнувань та будівництва, а також законодавства ЄС, Великобританії та Японії, яке стосується теми відходів руйнації, норм будівництва та інших дотичних тем, з рекомендаціями експертів читайте за посиланням.

 

Цей матеріал створено за підтримки ІСАР Єднання у межах проєкту Спільнота громадянського суспільства України «Відновлення», що фінансується Посольством США в Україні. Зміст статті не обов’язково відображає погляди ІСАР Єднання, погляди Посольства США в Україні або Уряду США.