Сьогодні відкриті дані відіграють ключову роль у забезпеченні прозорості й розвитку місцевих громад, проте не всі громади України повною мірою використовують їх потенціал. Особливо гостро це питання постає в умовах воєнного стану. Доступ до інформації нерідко обмежується через формальні або необґрунтовані рішення про закриття даних, що пояснюються “захистом” в умовах війни. Але насправді, нормативно-правового акту, який би визначав вичерпний перелік, які саме дані слід закривати через воєнний стан, не існує. Усі обмеження мають базуватися на Законі України “Про доступ до публічної інформації” і проходити через трискладовий тест.
Що таке трискладовий тест?
Трискладовий тест – це механізм, який дозволяє оцінити необхідність обмеження доступу до публічної інформації. Відповідно до Закону України обмеження доступу здійснюється при дотриманні сукупності таких вимог:
- виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
- розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
- шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Постає логічне питання: чому багато громад і державних установ досі закривають важливі набори даних, часто без проведення належної оцінки? Проблема в тому, що на місцях відсутні чіткі інструкції чи прості алгоритми дій, що визначали б процес оприлюднення відкритих даних. Це веде до ризиків непрозорості та посилює можливості для корупційних дій. Наприклад, закриття інформації про земельні ділянки, доступні для оренди, або штатний розпис органів місцевого самоврядування створює поле для маніпуляцій і корупційних схем, зокрема під час передачі майна чи ресурсів.
Якою ж може бути відповідь на цей виклик?
Громадська організація “НОВА Енергія” вже активно працює над вирішенням цієї проблеми в рамках проєкту “Розбудова спроможностей ОМС та підвищення компетенцій жителів Березівської громади Сумської області”, що реалізується за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України». Одним із напрямків проєкту стала організація процесу оприлюднення відкритих даних громади, яка включає як навчання, так і технічну допомогу. У червні 2024 року, на місцевому рівні провели воркшоп, на якому учасникам пояснювали, що таке відкриті дані, яку користь вони можуть принести громаді, та визначили, які дані вже є у громаді.
Детальніше про старт цього процесу ви можете прочитати у статті ГО “НОВА Енергія” за посиланням: https://nova-energiya.org/vidkriti-dani-klyuch-do-prozorosti-ta-rozvitku-gromad.
12 вересня 2024 року у Березівській громаді було створено робочу групу та проведено трискладовий тест для визначення, яку інформацію варто закрити, а яку — опублікувати. Це дозволило громаді ухвалити виважені рішення щодо відкритих даних, орієнтуючись на реальні загрози й суспільні інтереси.
Громада пройшла великий шлях — від підготовки та підписання регламентуючих документів до безпосередньої публікації інформації на порталі data.gov.ua. Але навіть після цього стало очевидним, що громадам не вистачає чіткого алгоритму дій, який би допомагав їм здійснювати цей процес систематично.
Саме тому ГО «НОВА Енергія» бачить реальну потребу у створенні дорожньої карти для громад, що пояснюватиме, як працювати з відкритими даними, які кроки необхідні для забезпечення прозорості, та як уникнути правових і корупційних ризиків.
Відкриті дані — це не просто інструмент прозорості, це засіб ефективного управління громадськими ресурсами, який сприяє зростанню довіри між владою і громадянами. Публікація даних, особливо в умовах війни, має бути зваженою, але в жодному разі не повинна блокувати доступ громадян до інформації, яка їм належить за законом.