Шлях у корекційну педагогіку
У корекційну педагогіку Олена потрапила шість років тому, коли її доньці Варварі поставили діагноз «аутизм». Розуміючи, що жити і працювати, як раніше, Олена як мама вже не зможе, вона отримала другу вищу педагогічну освіту та компетенції з АВА-терапії. У 2019 році розпочала навчання та заняття вже з донькою Варварою.
«Наш шлях був досить важким через наявність інших порушень, таких як диспраксія та інтелектуальні порушення», – зазначала Олена.
Центр корекції та розвитку «Сходинки»
У 2021 році Олена з родиною відкрили в Рубіжному Центр корекції та розвитку «Сходинки», який став першим подібним закладом у цьому та найближчих містах Луганщини. Центр був обладнаний просторими кабінетами, великою спортивною залою і всім необхідним для розвитку дітей з різними порушеннями та пропонував такі послуги:
АВА-терапія: метод поведінкової терапії для розвитку навичок та зменшення небажаної поведінки у дітей з аутизмом.
Адаптивна фізкультура: програми фізичної активності для людей з особливими потребами.
TOMATIS: метод аудіотерапії для покращення аудіальної обробки та розвитку мовлення.
Кінезіотерапія: метод лікування та реабілітації з використанням рухових вправ.
Логопедія: відновлення порушень мовлення.
Фізична реабілітація: відновлення фізичної функціональності після травм чи захворювань.
На жаль, будівля, де був центр «Сходинки», нині повністю зруйновані через повномасштабну війну в Україні, а Рубіжне окуповане.
Новий початок на Київщині
Попри всі труднощі, Олена почала заново на новому місці в с. Петропавлівська Борщагівка на Київщині та продовжила працювати з дітьми, допомагаючи їхнім родинам покращити якість життя. Друзі, партнери та колеги зі всієї України допомагали облаштувати новий розвитковий простір, надаючи іграшки, посібники та меблі.
Громадська діяльність
Разом з іншими батьками дітей з ментальними розладами Олена заснувала громадську організацію «Світ для всіх», серед завдань якої:
Інформування суспільства про аутизм та інші ментальні розлади.
Інформування про інклюзію, толерантність і безбар’єрність.
Організація дозвілля та позашкільної діяльності для дітей з особливостями розвитку.
Психологічна та методологічна допомога родинам.
Навчання нових методик корекції для фахівців та батьків.
Виклики інклюзивного навчання
«Працюючи з родинами, я бачу багато актуальних проблем у сфері інклюзивного навчання. Наприклад, одну з моїх учениць у садочку супроводжує як асистент її тато, оскільки наймати приватного асистента власним коштом важко, а соціальну послугу супроводу в Київській області отримати неможливо. Така ситуація обмежує можливості батьків повноцінно працювати», – підсумовуючи, зазначила у своєму виступі на форумі «Світ без обмежень» Олена Шалашна:
Історія Олени Шалашної – це приклад відданості та наполегливості у створенні інклюзивного середовища для дітей. Вона надихає на активну громадську діяльність і боротьбу за права дітей з ментальними розладами, роблячи наше суспільство більш толерантним та безбар’єрним.
Дивіться історію Олени у відеоролику: https://youtu.be/nUq0De21iQQ
Проєкт «Адвокати покращення соціальних послуг в умовах воєнного стану для постраждалих та громад Львівської та Закарпатської областей» реалізовано громадською організацією «Жінки та діти з інвалідністю Північного Донбасу» та став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього матеріалу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.