17 листопада — Всесвітній день пам’яті жертв ДТП, який відзначають щороку у третю неділю листопада. Сьогодні ми вшановуємо пам’ять усіх, хто загинув або постраждав у дорожньо-транспортних пригодах в Україні, та нагадуємо: фатальним наслідкам аварій можливо запобігти.
Кожна цифра в статистиці ДТП — це зламані долі та глибокий біль для близьких. Щодня внаслідок аварій на дорогах Україна втрачає до 10 громадян. За даними Національної поліції України, лише у 2023 році ДТП забрали понад 3 тисячі життів українців, а ще майже 30 тисяч людей отримали травми. Ситуація залишається критичною: як повідомив Олексій Білошицький, перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції України, за перші 10 місяців 2024 року сталося 21 562 аварії з постраждалими, що на 9% більше, ніж минулого року. У цих ДТП загинули 2 541 особа (+2% до торішніх показників), а травми отримали 26 959 осіб (+8,8%).
Високий рівень передчасної смертності через ДТП є загрозою для демографічного та соціально-економічного розвитку держави. Кожна втрата на дорогах — це не лише трагедія для родини, а й відчутний удар по трудовому потенціалу країни. Як зазначає Глобальний звіт ВООЗ про безпеку дорожнього руху, дві третини смертей від ДТП припадають на людей віком 18–59 років. Загиблі або травмовані — зазвичай активні й працездатні люди, які робили важливий внесок у добробут своїх сімей та громади. Система охорони здоров’я та соціальні служби, своєю чергою, стикаються з підвищеним навантаженням, надаючи послуги з реабілітації та виплачуючи соціальні допомоги, що потребує значних бюджетних коштів.
Розуміючи ці загрози, держава визначила зниження смертності та травматизму на дорогах одним із пріоритетних завдань у Стратегії демографічного розвитку України до 2040 року. У межах цієї стратегії зменшення кількості ДТП, зокрема, через посилення безпеки дорожнього руху, є ключовою метою державної політики у сфері охорони здоров’я.
Комплексний підхід до підвищення безпеки на дорогах є ключовим для збереження життів. Впровадження ефективних політик, удосконалення законодавства, підвищення штрафів за порушення правил дорожнього руху, обов’язкове використання ременів безпеки та мотошоломів, що відповідають стандартам ЄС — це ті кроки, які здатні зменшити кількість жертв на дорогах. Системні заходи підвищення безпеки на дорогах здатні значно знизити ризик смерті та важких травм.
Особливо критичною є ситуація з безпекою водіїв та пасажирів дво- та триколісних транспортних засобів, які, згідно з даними ВООЗ, мають у 26 разів вищий ризик загинути в ДТП порівняно з користувачами автомобілів. Згідно з Глобальним звітом Всесвітньої організації охорони здоров’я про безпеку дорожнього руху, водії саме цих транспортних засобів становлять 30% усіх загиблих у ДТП, і ця цифра продовжує зростати.
Мотоциклісти не мають захисного каркаса чи ременів безпеки, як автомобілісти, тож у разі аварії головний удар бере на себе саме їхнє тіло, а травми голови стають основною причиною смертельних випадків. Шолом у цьому випадку стає основним засобом захисту, здатним знизити ризик загибелі та важких травм.
Дослідження та міжнародний досвід свідчать, що використання стандартизованих мотошоломів може суттєво змінити ситуацію. Такі шоломи знижують ризик смертності більш ніж у 6 разів та зменшують ймовірність черепно-мозкових травм до 74%. Шолом, розроблений за встановленими стандартами, виготовляється з міцних матеріалів, здатних витримати сильні удари, та має надійну систему кріплення, яка забезпечує максимальний захист голови.
Гармонізація безпекових стандартів України з європейськими — це один із пріоритетів, закріплених у рамках Угоди про асоціацію з ЄС.
“Україна зобов’язалась адаптувати своє законодавство до європейських технічних регламентів, зокрема у сфері безпеки транспортних засобів. Це включає впровадження регламенту UNECE 22.06, розробленого Європейською економічною комісією ООН, який встановить чіткі вимоги до якості мотошоломів та допоможе суттєво знизити смертність і травматизм серед водіїв дво- та триколісних транспортних засобів. Цей крок наблизить Україну до європейського рівня безпеки дорожнього руху, сприяючи збереженню сотень життів щороку”, — зазначає Дмитро Купира, виконавчий директор громадської організації “Життя”.
Закликаємо державні структури підтримати впровадження нових стандартів безпеки. Зокрема, важливо, щоб Міністерство інфраструктури України ініціювало розробку та впровадження національних стандартів для мотошоломів через Державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» (ДП «УкрНДНЦ»), яке виконує функції Національного органу стандартизації. Цей крок потребує також внесення змін до Правил дорожнього руху, що допоможе забезпечити ефективне застосування нових вимог на практиці.
У час, коли Сили оборони України ціною надзусиль захищають нас на фронті, особливо важливо берегти кожне життя в тилу. Спільними зусиллями ми можемо створити безпечніші умови на дорогах та подолати демографічну кризу.