Незважаючи на драматичні обставини воєнної дійсності, освітня сфера, а зокрема і професійно-технічна складова, демонструє сьогодні свою стійкість і пережила у 2024 році помітні позитивні трансформації. Не винятком є тут і Тернопільський регіон. Серед багатьох ініціатив, які активно розвинулися у нашій області, помітне місце займає проєкт «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні». Саме рік тому, після проведення детального аналізу зі сторони німецької сторони, позитивної оцінки Директорату професійної освіти МОН України та проактивної позиції обласного Департаменту науки та освіти, а передовсім її очільниці Ольги Хоми, Тернопільщину було долучено до цієї ініціативи, яка фінансується Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) через організацію sequa. Безпосередній виконавець проєкту – Освітній центр баварської економіки (bbw) gGmbH – активно впроваджує елементи дуальної освіти, окрім нашого, ще у трьох західноукраїнських регіонах – Львівській, Івано-Франківській та Волинській областях. Головна мета проєкту – створити нові можливості для професійної освіту, що здатна не лише адаптуватися до актуальних потреб локального бізнесу, а й перетворити систему навчання на дієвий інструмент підготовки майбутніх спеціалістів робітничих професій. Таким проєктним пілотним навчальним закладом у нашому регіоні став Тернопільський центр професійно-технічної освіти.
Про досвід реалізації цієї ініціативи, виклики та досягнення, а також про те, як даний проєкт вплинув на навчальний процес і професійний зріст педагогічного колективу розповість координаторка проєкту від навчального закладу – заступниця директора з навчально-виробничої роботи Тернопільського Центру ПТО Лілія ШУМКА.
Ліліє Василівно, вже майже рік навчальний заклад бере участь у проєкті «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні». Як ви оцінюєте початок цієї співпраці?
Участь у проєкті стала для нас не просто викликом, а справжнім шансом для стратегічного оновлення. Ми почали зі всебічного аналізу наших освітніх потреб і можливостей, що дозволило визначити ключові напрями для вдосконалення. Після семінару з детального планування у березні 2024 року ми спільно з нашими колегами з Львівщини, Івано-Франківщини та Волині, які вже здобули досвід у першій проєктній фазі, розробили трирічну дорожню карту, і це стало фундаментом для наступних кроків. Цьогоріч наш навчальний заклад взяв участь у 44 навчальних семінарах (у тому числі 6 технічних тренінгах). Спільно з проєктом ми розвиваємо у нашому навчальному закладі три професійні напрямки – зварювальників, автомеханіків та електриків. Особливо цінним є досвід експертів з Німеччини, які діляться практиками впровадження дуальної освіти та підвищують професійну обізнаність наших педагогів. Рівно ж українські експерти проєкту допомагають вдосконалити не лише навчальний компонент, але й розвинути, так би мовити, «зовнішню привабливість» нашого Центру. А від колег з інших шести навчальних закладів, котрі також беруть участь у проєкті, ми отримуємо цінний досвід. Цей сукупний обмін знаннями та ідеями закладає фундамент для довготривалих позитивних змін у нашому навчальному закладі.
Чи відповідає проєкт початковим очікуванням?
Більше ніж відповідає. Окрім додаткової можливості вишколу нашого персоналу – керівництва, вчителів, майстрів, методистів, працівників Центру кар’єри, психологів – ми змогли завдяки проєкту суттєво оновити матеріально-технічну базу. Зокрема, отримали інноваційне зварювальне обладнання від компанії Fronius, яке вже активно використовується в навчальному процесі. Також на завершальному етапі закупівля обладнання для інших двох проєктних спеціальностей (Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування та Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів), що забезпечить рівень підготовки, котрий відповідає сучасним виробничим стандартам. Наш колектив бере участь у численних навчальних тренінгах та семінарах рівно ж у таких ділянках, як визначення компетенцій, розвиток PR-стратегії та маркетингу для закладів освіти, управління персоналом. Викладачі пройшли серію спеціалізованих тренінгів «Діджиталізація та освіта», де освоїли нові підходи з використання цифрових технологій у навчанні та здобули навички роботи з інноваційними інструментами. Ці знання допомагають викладачам робити уроки більш інтерактивними. Таким чином, здобуті знання вже активно використовуються у щоденній педагогічній роботі.
Впровадження елементів дуальної освіти – один з центральних елемент проєкту. Як даний підхід працює на практиці у Вашому закладі?
Дуальний підхід передбачає унікальне поєднання теоретичних знань із практичними навичками, набутими в реальних виробничих умовах. Для нас це означає більш тісну співпрацю з нашими підприємствами-партнерами у проєкті – ТОВ «Завод «Ремпобуттехніка» та ТОВ «Торговий дім «Інтеграл». Учні проходять виробниче навчання та стажування в умовах реального виробництва, освоюючи сучасне обладнання і технології. Нещодавно (наприкінці листопада) ми взяли участь у зорганізованому проєктом Круглому столі «Посилення співпраці з бізнесом» щодо посилення механізмів подальшого впровадження та розвитку дуальних елементів у професійно-технічній освіті на регіональному рівні. Захід об’єднав представників обласного Департаменту науки та освіти та Навчально-методичного центру ПТО, підприємств-партнерів, бізнес-спільноти Тернополя, Тернопільської торгово-промислової палати, Центру зайнятості та ін. У ході обговорення було визначено ключові напрямки оптимізації співпраці та інтеграції бізнесу у навчальний процес. Такий підхід дозволяє учням здобувати навички, які максимально відповідають потребам ринку праці, а відтак здійснювати плавний перехід від навчання до професійної діяльності.
Чи виникають труднощі в інтеграції такого підходу?
Виклики є, і вони, здебільшого, стосуються координації графіків навчання з виробничими процесами на підприємствах. Однак завдяки конструктивному діалогу з нашими партнерами ці питання вдається успішно вирішувати. Позитивний вплив на ці інтеграційні процеси мали також і семінари щодо наставництва як інструменту нетворкінгу, покращення співпраці між компаніями на закладами ПТО. Рівно ж, до прикладу, в рамках проєкту проводиться «Лабораторія «Практична співпраця», де наш навчальний заклад спільно з партнером ТОВ «Завод «Ремпобуттехніка» провів у 2024 році мініпроєкт «Електрозварник ручного зварювання: перспективи кар’єрного розвитку для фахівців». В загальному бізнес дуже зацікавлений в такій моделі активної співдії, адже вона дозволяє їм готувати кадри, які одразу готові працювати в умовах сучасного виробництва.
Який вплив на навчальний процес має використання нового обладнання?
Технічна модернізація матеріальної бази, без сумніву, є не просто доповненням до навчального процесу, а його трансформаційним елементом. Це дає змогу учням не лише вивчати базові операції, але й опановувати складні технології, що відповідають стандартам провідних сучасних виробництв. Також викладачі зазначають, що технічна оснащеність підвищує мотивацію учнів, адже ті бачать реальні перспективи кращого застосування своїх знань та навичок.
Як медійна підтримка проєкту впливає на комунікацію з потенційними абітурієнтами?
Завдяки новим брендованим матеріалам, оновленню логотипу, продуманій PR-кампанії ми змогли значно підвищити впізнаваність нашого закладу. Серед ключових заходів варто виділити створення брендбуку, що став потужним інструментом для позиціонування нашої установи як сучасного й інноваційного освітнього центру. Крім того, медійна підтримка в рамках вступної кампанії 2024-2025 років включала радіорекламу на двох регіональних FM-станціях, яка тривала впродовж двох тижнів та допомогла ефективно донести інформацію до цільової аудиторії. Завдяки цьому ми не лише залучили більше абітурієнтів та зміцнили позитивний імідж нашого закладу, але й публічно підкреслили важливість нашої співпраці з підприємствами-партнерами Заводом «Ремпобуттехніка» та Торговим домом «Інтеграл».
Які пріоритети розвитку закладу бачите на найближчі роки?
Передусім, ми прагнемо поглиблювати співпрацю з бізнесом і залучати нових партнерів, адже це дозволяє нашим слухачам бути максимально підготовленими до реальних умов роботи. Також плануємо розширювати технічну базу, включаючи нове обладнання для інших спеціальностей. Окремий напрям – це розвиток Центру кар’єри, який вже демонструє свою ефективність. І хоча Центр кар’єри на початок нашої участі в проєкті вже діяв у нашому навчальному закладі, було визначено додаткові потреби Тернопільського ЦПТО у цій ділянці, здійснено ґрунтовний аналіз основних викликів та перспектив роботи, розроблено типовий річний план діяльності та сформовано стратегію інформаційного супроводу. Центр став місцем, де майбутні випускники можуть отримати консультації з працевлаштування, дізнатися про сучасні вимоги ринку праці та пройти підготовку до співбесід. Крім цього, учасникам проєкту було запропоновано практичний семінар «Розширення горизонтів Центрів кар’єри: як залучити зовнішніх стейкхолдерів до співпраці». Ці заходи дали нам нові інструменти для співпраці з бізнесом і допомогли розробити програми для підтримки випускників на старті їхньої кар’єри. Усе це – інвестиція у майбутнє професійної освіти нашого регіону.
Дякую за змістовну розмову! Бажаємо успіхів у реалізації планів.
Дякую! Ми націлені на результат і впевнені, що разом з проєктом «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні» досягнемо подальших здобутків у наступні два роки, а відтак зможемо вийти на якісно новий рівень сучасного надавача професійно-технічних освітніх послуг.
Юрій Бондар