Якщо майно непрацюючого закладу загальної середньої освіти не можна використати для потреб освіти, соціального захисту, культури, спорту або охорони здоров’я — громади мають можливість використовувати його для інших потреб. Такі дії передбачені законодавством, але за дотримання низки умов.
26 січня 2024 року набрав чинності Закон України «Про вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою», який змінив класифікацію населених пунктів, яка існувала донині. Так, згідно ст. 1 Закону, в Україні наразі існують міста, селища і села. При цьому, міста є міськими, а селища та села — сільськими населеними пунктами.
Згідно п. 5 Прикінцевих і перехідних положень Закону населені пункти, які до дня набрання чинності цим Законом були віднесені до категорії селищ міського типу, з дня набрання чинності цим Законом відносяться до категорії селищ, а отже до сільських населених пунктів. Про це розповіла Вікторія Копчак, радниця із питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Херсонській області.
За її словами, від представників органів управління освітою Херсонських громад надходить запит на роз’яснення:
«Чи можна тепер використовувати приміщення нефункціонуючих шкіл в колишніх смт для «неосвітніх потреб», зокрема, здавати їх в оренду?».
Законодавче підґрунтя. Вікторія Копчак зазначає, що до 26 січня така опція згідно ч. 2 ст. 61 Закону України «Про повну загальну середню освіту» була доступна лише для закладів, розміщених у сільських населених пунктах, тобто в селах та селищах. В той же час, селища міського типу відносилися раніше до міських населених пунктів.
Для того, щоби з’ясувати як саме можна використовувати майно нефункціонуючих шкіл в сільській місцевості, відтепер і в колишніх смт, необхідно ознайомитися із ст. 61 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Як громаді з’ясувати, яким чином можна використовувати майно непрацюючих закладів загальної середньої освіти? Радниця пояснює, що аби громаді зрозуміти чи можна використовувати те чи інше майно, треба відповісти на два запитання:
-
У якому населеному пункті (міського чи сільського типу) знаходиться заклад, що припинив свою діяльність?
-
Чи ліквідовано цей заклад? Чи він припинив своє функціонування з інших причин?
«Виходячи з відповідей на означені питання можна робити висновок щодо передбачених законодавством можливостей використання майна», — наголошує Вікторія Копчак.
Так, згідно абз. 1 ч. 2 ст. 61 Закону № 463 майно, у тому числі земельні ділянки, ліквідованих комунальних закладів загальної середньої освіти або тих, діяльність яких зупинена, громада може використовувати на забезпечення здобуття освіти; надання послуг у сфері соціального захисту, культури, спорту, охорони здоров’я.
«Для цих цілей може бути використане майно закладів загальної середньої освіти, розташоване в населених пунктах як сільського, так і міського типу. Це можуть бути як ліквідовані заклади, так і ті, які не працюють з тих чи інших причин», — зазначає радниця.
Які є ще можливості, якщо майно не можна використати для потреб освіти, соціального захисту, культури, спорту? Відповідно абз. 2 ч. 2 ст. 61 Закону № 463 у разі неможливості використання майна ліквідованих комунальних закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості на цілі, зазначені в абзаці першому цієї частини, відповідна місцева рада після громадського обговорення може прийняти обґрунтоване рішення про використання такого майна (крім майна санаторних шкіл та спеціальних закладів загальної середньої освіти) для інших потреб суспільного життя, у тому числі шляхом передачі в оренду.
«Звертаю увагу, що в цій частині мова йде вже виключно про ліквідовані заклади, щодо яких є відповідний запис в ЄДР про їх ліквідацію. Майно таких закладів, якщо його не можна використати для потреб освіти, соціального захисту, культури, спорту або охорони здоров’я законодавець дозволяє використовувати для інших потреб, але з дотриманням низки умов», — наголошує радниця.
Необхідні умови для використання майна ліквідованого ЗЗСО: 1) ЗЗСО розташовано в сільській місцевості; 2) заклад ліквідовано; 3) пройшов щонайменше 1 рік з моменту внесення в ЄДР відомостей про припинення ЗЗСО шляхом ліквідації; 4) відсутня можливість використати майно цього ЗЗСО на потреби освіти, соціального захисту, культури, спорту, охорони здоров’я; 5) проведено громадське обговорення.
«За умови дотримання цих вимог майно ліквідованого ЗЗСО в сільській місцевості (тобто селі та селищі) може бути, наприклад, передано в оренду для задоволення суспільно- важливих потреб громади», — підсумувала Вікторія Копчак.